Twee maal per dag (rond 07.00u en 16.00u) worden alle cliënten ingepland om de doseerkaarten te actualiseren. Daarnaast wordt, mits de trombosedienst van de cliënt bekend is, de cliënt ingepland wanneer de TDR wordt geopend. Ook geldt hierbij dat de laatste keer dat Medimo de dosering bij Portavita heeft opgehaald, is langer dan 30 minuten geleden geweest. Is dat het geval, dan wordt een waarschuwing getoond in de TDR dat de coumarinedosering ververst gaat worden. Het ophalen van de doseerkaarten gebeurt altijd in de achtergrond.
Om te voorkomen dat het tonen van de TDR voor medewerkers wordt geblokkeerd, worden de doseerkaarten altijd op de achtergrond opgehaald. Indien de medewerker op dat moment juist de coumarine wil gaan geven is het verstandig om de pagina te herladen. Wanneer de nieuwe gegevens inmiddels verwerkt zijn, dan zal geen waarschuwing meer getoond worden.
Nieuwe cliënt
Medimo houdt bij bij welke trombosedienst de bewoner bekend is. Bij een nieuwe cliënt of een cliënt die voor het eerst aan de filtervoorwaarden voldoet, is niet bekend van welke trombosedienst die gebruik maakt. Dergelijke cliënten worden tijdens de dagelijkse automatische opvraag (rond 07.00u en 16.00u) bevraagd bij alle trombosediensten die zijn ingesteld voor het cluster. Is de cliënt bij een van de trombosediensten bekend, dan wordt de dienst op dat moment gekoppeld. Daarna kan de dosering worden opgehaald bij portavita door het openen van de TDR zoals hierboven is beschreven.
Logs en historie
Wanneer Medimo succesvol nieuwe doseergegevens heeft opgehaald dan wordt dit gelogd in de medicatiehistorie van de cliënt. Deze log is na te gaan in het tabblad 'Trombosedient'. Voor meer informatie over de Medicatiehistorie van een cliënt kunt u artikel
Medicatiehistorie raadplegen.
Treed er een fout op in de koppeling dat wordt de trombosedienst en de zorginstelling per e-mail geïnformeerd. De e-mail bevat géén privacygevoelige informatie en dient slechts ter informatie dat er een foutmelding is opgetreden. De trombosedienst of applicatiebeheerders moeten in Medimo controleren voor welke cliënten de foutmelding geldt en wat de exacte melding is. Medimo gebruikt voor de trombosedienst het e-mailadres dat in het koppelvlak is opgegeven. Voor de zorginstelling word het 'Notificatie e-mailadres' van de cluster entiteit gebruikt.
Voor functioneel applicatiebeheerders is een log trombosedienst beschikbaar gemaakt. Hier worden alle foutmeldingen, maar ook alle succesvolle verwerkingen gelogd. Gebruik het 'Zoeken in alles'-veld of klik vanuit het hoofdmenu op Beheer > Koppelvlakbeheer > Log trombosedienst.
Foutmeldingen
Hieronder volgen de meest voorkomende foutmeldingen:
Fout: Onbekende foutmelding, neem contact op met de Medimo Helpdesk
Er is een overige, onbekende foutmelding opgetreden. Logging hiervan wordt naar Medimo verzonden. Neem contact op met de Medimo Helpdesk indien dit vaker voorkomt.
FOUT: Geslacht patient in Portavita wijkt af van Medimo. Is dit de juiste patient?
Afwijkende clientgegevens. In verband met kans op cliëntverwisseling zal de verwerking niet verder plaatsvinden.
FOUT: Geboortedatum patient in Portavita wijkt af van Medimo. Is dit de juiste patient?
Afwijkende clientgegevens. In verband met kans op cliëntverwisseling zal de verwerking niet verder plaatsvinden.
FOUT: Meerdere Coumarine regels voorgeschreven
De gevonden bewoner heeft in Medimo meerdere actieve coumarine voorschriften. In verband met kans op dubbele doseringen kan de verwerking niet verder plaatsvinden.
FOUT: Voorgeschreven Coumarine heeft een handmatig schema
De gevonden bewoner krijgt de coumarine al volgens een handmatig schema voorgeschreven. Mogelijk heeft de arts het trombosedienstschema bewust overruled. De verwerking zal niet verder plaatsvinden.
FOUT: Coumarine heeft geen doseertijd
Het gevonden voorschrift heeft geen eenduidig tijdstip van dosering. In Portavita wordt een dagdosering gegeven. Het tijdstip moet uit het voorschrift voor de bewoner duidelijk worden. De verwerking zal niet verder plaatsvinden.
FOUT: Patient bekend bij meerdere koppelvlakken
Het kan voorkomen dat een patiënt bij meerdere trombosediensten in Portavita bekend is. Hierdoor kan Medimo bij de initiële opvraag niet zeker weten van welke trombosedienst de informatie opgehaald moet worden.
FOUT: Patient heeft geen BSN
Cliënt heeft een coumarine, maar geen BSN. Hierdoor kan Medimo geen gegeven bij Portavita opvragen.