Beschrijving van de Sanday (voormalig Apro) import-koppeling
Dit artikel beschrijft hoe de Sanday import-koppeling werkt, welke foutmeldingen er kunnen optreden en hoe deze zijn
op te lossen.
Sanday dient de koppeling in Sanday te activeren alvorens de apotheek gebruik kan maken van de Sanday import-koppeling. Hiervoor dient de apotheek contact op te nemen met de leverancier van Sanday.
Omschrijving
Het
kunnen importeren van medicatie wat in Sanday is voorgeschreven naar Medimo. Hierdoor kan de zorg medicatie aftekenen
en herhalen zonder dat een arts deze handmatig hoeft in te voeren in
Medimo. Deze koppeling wordt doorgaans gebruikt voor bijvoorbeeld
thuiszorg of cliënten zonder-behandeling. De Sanday import-koppeling
kan NIET worden gebruikt om cliëntmutaties door te voeren zoals een
opname, ontslag of verhuizing.
Werking van de koppeling
Dit
hoofdstuk legt uit welk proces de koppeling doorloopt en wanneer Medimo
een mutatie doorvoert.
- Ontvangen van gegevens uit Sanday
De
1e stap is het ontvangen van de gegevens uit Sanday.
Voor het sturen van de gegevens en
de voorwaarden daarvan kunt u de documentatie van Sanday raadplegen.
- Matchen van cliënten / nagaan van permissies
Nadat
Medimo de gegevens uit Sanday succesvol heeft ontvangen, wordt
bepaald in welke cluster Medimo zoekt naar de cliënten. Medimo bepaalt
dit aan de hand van de permissies toegekend aan de Sanday import-user in
Medimo. Er wordt gekeken voor welke groep cliënten deze import-user de
permissies 'Bekijk medicatie' en 'Pas basisinformatie cliënt aan' heeft.
Medimo gaat in deze groep cliënten zoeken. Voor het zoeken in de groep
gebruikt Medimo het mensnummer van de cliënt in Sanday en matcht deze met
de waarde 'Import vanuit apotheeksysteem - ID' in Medimo. Als er geen
match is, valt Medimo terug op het BSN. Wordt daar ook geen match op
gevonden dan logt Medimo een foutmelding in de 'log apotheekimport'. De
laatste check in dit deel van het proces is nagaan of de import bij de
cliënt in Medimo op 'Ja' staat. Staat deze op nee, dan blokkeert Medimo
de toegang en logt een foutmelding.
- Bepalen welke medicatielijst actueler is
Het
kan voorkomen, bijvoorbeeld in de AWN-situatie, dat medicatie handmatig
in Medimo is aangepast. Om te voorkomen dat abusievelijk de handmatige mutatie in Medimo te niet wordt gedaan, blokkeert Medimo de import. De apotheek moet de medicatielijst in Sanday actualiseren en opnieuw een distributiegroep sturen.
- Nagaan van de medicatie van de cliënt
Medimo
gaat na of de medicatie wat in de medicatielijst van de cliënt in Sanday staat, verwerkt
kan worden. Lukt dit niet dan, stopt Medimo met het verwerken van de medicatielijst en
logt Medimo een foutmelding in de 'Log apotheekimport'. Om verwerkt te worden moet de medicatie aan onderstaande voorwaarden voldoen:
- Het voorschrift moet een WCIA-code (doseercode) hebben
- Toedienschema
moet overeenkomen met de WCIA-code - De apotheek kan zelf bepalen voor
hoeveel dagen een toedienschema wordt verstuurd.
- Verschillen nagaan en muteren
Nu
de medicatie van de cliënt uit de distributiegroep voldoet aan alle
voorwaarden gaat Medimo na wat het verschil is in de medicatielijsten. Bij een verschil past Medimo de status van de cliënt aan in Medimo.
- Sturen van verwerkingsrapport
Medimo
stuurt van de ontvangen gegevens een verwerkingsrapport. De apotheek
ontvangt deze per mail. Vanwege privacygevoelige informatie in de
e-mail, dient deze op een veilige manier te worden verzonden.
Log apotheekimport
Alle
verwerkingen (succesvol en vruchteloos) worden gelogd in de 'Log
apotheekimport'. Deze log is inzichtelijk voor de apotheek en de
functioneel applicatiebeheerder van de zorginstelling. Via het 'Zoeken
in alles' veld kunt u navigeren naar de 'Log apotheekimport'.
Bent u een apotheekmedewerker? dan kan dit ook vanuit het hoofdmenu via Mijn apotheek > Apotheek import. Bent u functioneel applicatiebeheerder dan kan dit vanuit het hoofdmenu via Beheer > Logs > Apotheek import.
Medimo
toont in deze tabel per cliënt de verwerking. Is de verwerking niet
succesvol dan toont Medimo in de kolom 'Melding' wat de foutmelding is.
Er wordt in de tabel alleen informatie getoond van de cliënt en een
eventuele foutmelding. De daadwerkelijk medicatiedata die Medimo ontvangt van Sanday is te vinden in de log 'Sanday import'. Deze log
is enkel beschikbaar voor de apotheek en de Medimo helpdesk.
Apotheek ziet in de 'Log apotheekimport' alleen de cliënten waarvan die
de apotheek is. De Functioneel applicatiebeheerder ziet alle cliënten
waarvoor wordt geïmporteerd, ongeacht wie de apotheek is van de cliënt.
Foutmeldingen
Als
Medimo de gegevens niet kan verwerken, dan wordt er een foutmelding
gelogd. Afhankelijk van de foutmelding dient de functioneel
applicatiebeheerder of de apotheek actie te ondernemen. De meestvoorkomende foutmeldingen en hoe deze zijn op te lossen gaat u na in het artikel
Sanday import foutmeldingen.
Voorwaarden
Voor een succesvolle verwerking moet er aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
- Cliënt moet in Medimo en Sanday een correct BSN hebben;
- Sanday moet de koppeling hebben geactiveerd voor de apotheek in Sanday;
- Cliënt moet met een gevulde medicatielijst hebben in Sanday;
- 'Import vanuit apotheeksysteem' moet bij de cliënt in Medimo op 'Ja' staan;
- Import-user in Medimo moet voldoende permissies hebben.
- De medicatielijst van Sanday moet actueel zijn;
- De medicatie in Sanday moet een WCIA-code hebben;
- De WCIA-code moet overeenkomen met het toedienschema;
- In het toedienschema moeten toedientijden zijn opgenomen (behalve bij 'zonodig' medicatie).
Medisch Hulpmiddel
Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat er minder fouten worden gemaakt. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en is als zodanig een medisch hulpmiddel. Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd onder ISO 27.001 en NEN 7510. Medimo voldoet aan de Medical Device Regulation (MDR, klasse I). Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2024-4, productiedatum: 01-10-2024
Related Articles
Beschrijving van de Pharmacom importkoppeling
Dit artikel beschrijft hoe de Pharmacom import koppeling werkt, welke foutmeldingen er kunnen optreden en hoe deze zijn op te lossen. Pharmapartners dient de koppeling in Pharmacom te activeren alvorens de apotheek gebruik kan maken van de Pharmacom ...
Beschrijving van de VidiVici import-koppeling
Dit artikel beschrijft hoe de VidiVici import-koppeling werkt, welke foutmeldingen er kunnen optreden en hoe deze zijn op te lossen. VidiVici dient de koppeling in VidiVici te activeren alvorens de apotheek gebruik kan maken van de VidiVici ...
Actie intakeformulier medicatie-import
Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van een apotheek-import koppeling, dan voegt Medimo bij een opname automatisch een intakeformulier toe. Het doel van het intakeformulier is elke intake te communiceren met de apotheek. De apotheek beschikt dan over ...
Beschrijving van de Promedico import-koppeling
Dit artikel beschrijft hoe de Promedico import-koppeling werkt, welke foutmeldingen er kunnen optreden en hoe deze zijn op te lossen. Promedico dient de koppeling in Promedico te activeren alvorens de apotheek gebruik kan maken van de Promedico ...
Beschrijving van de Hix import-koppeling
Dit artikel beschrijft hoe de Hix import-koppeling werkt, welke foutmeldingen er kunnen optreden en hoe deze zijn op te lossen. Hix dient de koppeling in Hix te activeren alvorens de apotheek gebruik kan maken van de Hix import-koppeling. Hiervoor ...