Beschrijving van de Sanday (voormalig Apro) import-koppeling

Beschrijving van de Sanday (voormalig Apro) import-koppeling

Dit artikel beschrijft hoe de Sanday import-koppeling werkt, welke foutmeldingen er kunnen optreden en hoe deze zijn op te lossen.
Sanday dient de koppeling in Sanday te activeren alvorens de apotheek gebruik kan maken van de Sanday import-koppeling. Hiervoor dient de apotheek contact op te nemen met de leverancier van Sanday.

Omschrijving

Het kunnen importeren van medicatie wat in Sanday is voorgeschreven naar Medimo. Hierdoor kan de zorg medicatie aftekenen en herhalen zonder dat een arts deze handmatig hoeft in te voeren in Medimo. Deze koppeling wordt doorgaans gebruikt voor bijvoorbeeld thuiszorg of cliënten zonder-behandeling. De Sanday import-koppeling kan NIET worden gebruikt om cliëntmutaties door te voeren zoals een opname, ontslag of verhuizing.

Werking van de koppeling

Dit hoofdstuk legt uit welk proces de koppeling doorloopt en wanneer Medimo een mutatie doorvoert.
  1. Ontvangen van gegevens uit Sanday
    De 1e stap is het ontvangen van de gegevens uit Sanday. Voor het sturen van de gegevens en de voorwaarden daarvan kunt u de documentatie van Sanday raadplegen.

  2. Matchen van cliënten / nagaan van permissies
    Nadat Medimo de gegevens uit Sanday succesvol heeft ontvangen, wordt bepaald in welke cluster Medimo zoekt naar de cliënten. Medimo bepaalt dit aan de hand van de permissies toegekend aan de Sanday import-user in Medimo. Er wordt gekeken voor welke groep cliënten deze import-user de permissies 'Bekijk medicatie' en 'Pas basisinformatie cliënt aan' heeft. Medimo gaat in deze groep cliënten zoeken. Voor het zoeken in de groep gebruikt Medimo het mensnummer van de cliënt in Sanday en matcht deze met de waarde 'Import vanuit apotheeksysteem - ID' in Medimo. Als er geen match is, valt Medimo terug op het BSN. Wordt daar ook geen match op gevonden dan logt Medimo een foutmelding in de 'log apotheekimport'. De laatste check in dit deel van het proces is nagaan of de import bij de cliënt in Medimo op 'Ja' staat. Staat deze op nee, dan blokkeert Medimo de toegang en logt een foutmelding.

  3. Bepalen welke medicatielijst actueler is
    Het kan voorkomen, bijvoorbeeld in de AWN-situatie, dat medicatie handmatig in Medimo is aangepast. Om te voorkomen dat abusievelijk de handmatige mutatie in Medimo te niet wordt gedaan, blokkeert Medimo de import. De apotheek moet de medicatielijst in Sanday actualiseren en opnieuw een distributiegroep sturen.

  4. Nagaan van de medicatie van de cliënt
    Medimo gaat na of de medicatie wat in de medicatielijst van de cliënt in Sanday staat, verwerkt kan worden. Lukt dit niet dan, stopt Medimo met het verwerken van de medicatielijst en logt Medimo een foutmelding in de 'Log apotheekimport'. Om verwerkt te worden moet de medicatie aan onderstaande voorwaarden voldoen:
    1. Het voorschrift moet een WCIA-code (doseercode) hebben
    2. Toedienschema moet overeenkomen met de WCIA-code - De apotheek kan zelf bepalen voor hoeveel dagen een toedienschema wordt verstuurd.

  5. Verschillen nagaan en muteren
    Nu de medicatie van de cliënt uit de distributiegroep voldoet aan alle voorwaarden gaat Medimo na wat het verschil is in de medicatielijsten. Bij een verschil past Medimo de status van de cliënt aan in Medimo.

  6. Sturen van verwerkingsrapport
    Medimo stuurt van de ontvangen gegevens een verwerkingsrapport. De apotheek ontvangt deze per mail. Vanwege privacygevoelige informatie in de e-mail, dient deze op een veilige manier te worden verzonden.

Log apotheekimport

Alle verwerkingen (succesvol en vruchteloos) worden gelogd in de 'Log apotheekimport'. Deze log is inzichtelijk voor de apotheek en de functioneel applicatiebeheerder van de zorginstelling. Via het 'Zoeken in alles' veld kunt u navigeren naar de 'Log apotheekimport'.
Bent u een apotheekmedewerker? dan kan dit ook vanuit het hoofdmenu via Mijn apotheek > Apotheek import. Bent u functioneel applicatiebeheerder dan kan dit vanuit het hoofdmenu via Beheer > Logs > Apotheek import.

Medimo toont in deze tabel per cliënt de verwerking. Is de verwerking niet succesvol dan toont Medimo in de kolom 'Melding' wat de foutmelding is. Er wordt in de tabel alleen informatie getoond van de cliënt en een eventuele foutmelding. De daadwerkelijk medicatiedata die Medimo ontvangt van Sanday is te vinden in de log 'Sanday import'. Deze log is enkel beschikbaar voor de apotheek en de Medimo helpdesk.

Apotheek ziet in de 'Log apotheekimport' alleen de cliënten waarvan die de apotheek is. De Functioneel applicatiebeheerder ziet alle cliënten waarvoor wordt geïmporteerd, ongeacht wie de apotheek is van de cliënt.

Foutmeldingen

Als Medimo de gegevens niet kan verwerken, dan wordt er een foutmelding gelogd. Afhankelijk van de foutmelding dient de functioneel applicatiebeheerder of de apotheek actie te ondernemen. De meestvoorkomende foutmeldingen en hoe deze zijn op te lossen gaat u na in het artikel Sanday import foutmeldingen.

Voorwaarden

Voor een succesvolle verwerking moet er aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
  1. Cliënt moet in Medimo en Sanday een correct BSN hebben;
  2. Sanday moet de koppeling hebben geactiveerd voor de apotheek in Sanday;
  3. Cliënt moet met een gevulde medicatielijst hebben in Sanday;
  4. 'Import vanuit apotheeksysteem' moet bij de cliënt in Medimo op 'Ja' staan;
  5. Import-user in Medimo moet voldoende permissies hebben.
  6. De medicatielijst van Sanday moet actueel zijn;
  7. De medicatie in Sanday moet een WCIA-code hebben;
  8. De WCIA-code moet overeenkomen met het toedienschema;
  9. In het toedienschema moeten toedientijden zijn opgenomen (behalve bij 'zonodig' medicatie).




Medisch Hulpmiddel

Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat er minder fouten worden gemaakt. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en is als zodanig een medisch hulpmiddel. Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd onder ISO 27.001 en NEN 7510. Medimo voldoet aan de Medical Device Regulation (MDR, klasse I). Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2024-4, productiedatum: 01-10-2024​

CE certificate
    • Related Articles

    • Beschrijving van de Pharmacom importkoppeling

      Dit artikel beschrijft hoe de Pharmacom import koppeling werkt, welke foutmeldingen er kunnen optreden en hoe deze zijn op te lossen. Pharmapartners dient de koppeling in Pharmacom te activeren alvorens de apotheek gebruik kan maken van de Pharmacom ...
    • Beschrijving van de VidiVici import-koppeling

      Dit artikel beschrijft hoe de VidiVici import-koppeling werkt, welke foutmeldingen er kunnen optreden en hoe deze zijn op te lossen. VidiVici dient de koppeling in VidiVici te activeren alvorens de apotheek gebruik kan maken van de VidiVici ...
    • Actie intakeformulier medicatie-import

      Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van een apotheek-import koppeling, dan voegt Medimo bij een opname automatisch een intakeformulier toe. Het doel van het intakeformulier is elke intake te communiceren met de apotheek. De apotheek beschikt dan over ...
    • Beschrijving van de Promedico import-koppeling

      Dit artikel beschrijft hoe de Promedico import-koppeling werkt, welke foutmeldingen er kunnen optreden en hoe deze zijn op te lossen. Promedico dient de koppeling in Promedico te activeren alvorens de apotheek gebruik kan maken van de Promedico ...
    • Beschrijving van de Hix import-koppeling

      Dit artikel beschrijft hoe de Hix import-koppeling werkt, welke foutmeldingen er kunnen optreden en hoe deze zijn op te lossen. Hix dient de koppeling in Hix te activeren alvorens de apotheek gebruik kan maken van de Hix import-koppeling. Hiervoor ...