Overzichten
Er zijn verschillende overzichten die betrekking hebben op BSN, deze zijn:
- Dagrapport BSN - Hier worden alle gelukte en mislukte pogingen getoond.
- Overzicht cliënten zonder BSN
- Overzicht cliënten zonder gevalideerd BSN
BSN vullen
Medimo kan BSN-verificatie verzorgen middels opvragen of verifiëren van een BSN bij het SBV-Z. Hiervoor moet per organisatie een UZI-servercertificaat geïnstalleerd worden. Hiervoor wordt een BSN-koppelvlak ingericht. Een andere mogelijkheid om over het BSN van een cliënt te beschikken is uit een koppeling vanuit bijvoorbeeld de basisadministratie van de organisatie. Alleen geverifieerde BSN of BSN uit een betrouwbare bron mogen uitgewisseld worden met andere systemen.
Aanmaken client: invullen via BSN
Bij
het handmatig aanmaken van een cliënt in Medimo moeten best veel
gegevens worden ingevuld. Is er een BSN-koppelvlak ingericht, dan wordt in het
formulier om een nieuwe cliënt toe te voegen bovenin aan de rechterzijde
de link 'Invullen via BSN' weergegeven. De onderstaande afbeelding is
hiervan een voorbeeld.
Hiervoor wordt
een aparte webservice gebruikt van SBV-Z, die op basis van alleen het
BSN de basisgegevens van de cliënt teruggeeft. Deze worden vooringevuld
in het scherm, waarna de gebruiker de gegevens kan controleren en
aanvullende benodigde informatie kan invullen.
LSP
Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van een koppeling op het LSP, dan worden alleen cliënten bevraagd die een vanuit Medimo gevalideerd BSN hebben. Een BSN overgenomen vanuit een NAW-koppeling voldoet hier niet aan.
Wanneer een bewoner over een BSN beschikt dan is het woordje 'BSN' blauw gekleurd in de medicatiestatus. Is er geen BSN bekend, dan is deze geel gekleurd. Door op het woordje te klikken worden meer details getoond. Heeft u een UZI-servercertificaat dan zal er direct een BSN-verificatie worden opgestart. Het resultaat daarvan wordt dan getoond. Wordt er geen juist BSN nummer gevonden, dan kan er worden doorgeklikt om een WID-controle te doen. De BSN-controle wordt uitgevoerd op de combinatie van:
- Geboortedatum
- Geslacht
- Geboortenaam - Optioneel zijn de eerste voorletter en de voornamen mee te nemen
- Woonadres in de thuisgegevens
De partnernaam en roepnaam zijn niet opgenomen bij SBV-Z, en dus ook niet in de BSN-verificatie. Deze gegevens zullen dus ook nooit overschreven of verbeterd worden.
BSN Foutmeldingen
Niet gelukt vanwege technische redenen
Deze foutmelding wordt getoond als Medimo om technische redenen geen BSN-controle kan uit voeren. Dit kan aan het volgende liggen:
- Geen of ongeldig UZI-servercertificaat ingericht of
- Onderhoud of een storing in de dienstverlening bij SBV-Z
Wanneer Medimo u deze foutmelding toont, neem dan contact op met de Medimo Helpdesk.
Vraag heeft niet tot één persoon geleid
Een BSN wordt gezocht met een aantal zoekcriteria, bijvoorbeeld: naam, geslacht en geboortedatum. Indien mogelijk ook de eerste voorletter. Wanneer dat niet tot een unieke match leidt in Nederland, valt niet met 100% zekerheid te zeggen wat het BSN is. Dit komt voor bij bijvoorbeeld tweelingen, of bij namen die veel voorkomen zoals Jansen of Ali.
Het invoeren van meer informatie zoals de doopnamen zou dit probleem moeten oplossen. Indien dat niet helpt is het mogelijk om een WID-check uit te voeren m.b.v. een paspoort, rijbewijs of ID-kaart.
Hoe weet ik of de cliënt een BSN heeft?
Dit ziet u onder andere aan de knop 'BSN' in de status van de
cliënt. Deze kleurt blauw als de cliënt een BSN heeft. De onderstaande
afbeelding is daarvan een voorbeeld.
Is de knop geel, dan mist de cliënt een BSN. De onderstaande afbeelding is daarvan een voorbeeld.
Klik op de gele knop 'BSN' om de opvraging te starten.
Koppelingen
Wanneer er wordt gewerkt met NAW- en/of SSO-koppelingen, dan matcht Medimo primair op het Externe-ID. Wordt daar geen match op gevonden dan valt Medimo terug op de BSN. Hierdoor kan er gebruik worden gemaakt van een SSO-koppeling vanuit een ander systeem dan de NAW-koppeling. Ook zorgt dit ervoor dat een cliënt in de noodsituatie handmatig met BSN opvraag kan worden aangemaakt in Medimo en dat later de koppeling weet dat de cliënt al bekend is. Hierdoor wordt het aanmaken van een dubbel dossier voorkomen. Ook kan Medimo een cliënt opnemen vanuit een NAW-koppeling zonder BSN. Het BSN is dus niet verplicht, maar wordt wel aangeraden te gebruiken.
Medisch Hulpmiddel
Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat er minder fouten worden gemaakt. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en is als zodanig een medisch hulpmiddel. Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd onder ISO 27.001 en NEN 7510. Medimo voldoet aan de Medical Device Regulation (MDR, klasse I). Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2024-4, productiedatum: 01-10-2024