Uitgiftemodule uitgifteschema

Uitgiftemodule uitgifteschema

Nadat de medicatie is voorgeschreven kan er een uitgifteschema worden gemaakt. Dit schema is bepalend voor welke medicatie, in welke hoeveelheid op welke dagen wordt uitgegeven. Voor het aanvragen van een uitgifte-levering geldt dat alleen medicatie dat een uitgifteschema heeft, wordt meegenomen in de aanvraag.

In de status van de cliënt wordt in het submenu van de knop 'Uitgifte' de optie 'Schema's ' getoond. Hiermee opent u de uitgifteschema's van de cliënt in een pop-up. Deze pop-up komt overeen met de onderstaande afbeelding.


Per uitgifteschema wordt een regel weergegeven. Per regel wordt het volgende getoond:
  1. Naam geneesmiddel
  2. Schema - Dit zijn de dagen dat de cliënt de medicatie komt ophalen.
  3. Start van schema
  4. Stop van schema - Mits bekend.
  5. Datum van de volgend uitgifte

Historie
Met de knop historie kunt u alle schema's en de wijzigingen daarin raadplegen. Deze knop wordt onderin aan de linkerzijde getoond naast de knop 'Nieuw schema'.

Nieuw Schema

Wanneer de cliënt een geneesmiddel heeft dat wordt uitgegeven, dan dient daarvoor een schema te worden gemaakt. U maakt u nieuw schema vanuit de lijst met uitgifte-schema's. Volg daarvoor de onderstaande instructies:
  1. Klik op de knop 'Nieuw schema'
    Hierna toont Medimo een formulier in een pop-up waarmee u het schema kunt toevoegen.  Dit komt overeen met de onderstaande afbeelding.

  2. Kies het geneesmiddel
    U heeft keuze uit medicatie dat is voorgeschreven aan de cliënt.

  3. Kies het schema
    Dit zijn de dagen dat de cliënt de medicatie komt ophalen. U heeft keuze uit 2 typen schema's:

    1. Dag specifiek - Bijvoorbeeld '1x per week op maandag'.
    2. Startdatum specifiek - Bijvoorbeeld '1x per 3 dagen'. Bij een startdatum specifiek schema wordt aan de hand van de startdatum het schema bepaald.

  4. Geef de startdatum op
    Dit veld is vooringevuld met de datum van vandaag en kunt desgewenst aanpassen. Nadat de startdatum is opgeven zijn de verplichte velden gevuld en kunt u het schema opslaan.

  5. Klik op de knop 'Opslaan'
    Hiermee voegt u het schema toe en toont Medimo de lijst van uitgifteschema's.

Extra opties

Bovenstaande instructies beschrijven hoe u een 'standaard' schema maakt. Er zijn daarnaast extra opties die u kunt aanvinken, om de uitgifte registratie beter op de werkafspraken te laten aansluiten. Deze opties worden hieronder beschreven.

Standaard uit werkvoorraad
Hiermee geeft u aan dat de medicatie uit de werkvoorraad moet worden gehaald om te worden uitgegeven aan de cliënt.

Specifiek ophaaltijd
Als er een specifieke ophaaltijd is afgesproken dan kunt deze optie aanvinken om de tijd op te geven. Dit zorgt ervoor dat er voldoende medicatie in de medicatierol zit. Stel de cliënt heeft medicatie dat om 08.00u moet worden ingenomen en is afgesproken dat de medicatie om 12.00u wordt opgehaald, dan moet de medicatie van 08.00u op de dag dat de cliënt de medicatie komt ophalen bij in voorgaande uitgifte zitten.

Vinkt u de optie aan, dan voegt Medimo per dag van de week een veld toe om de tijd op te geven. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.


Geef per dag van de week de tijd op. Is er voor een dag geen specifieke tijd afgesproken, dan kunt u hier 00:00 laten staan.

Eerste dosering onder toezicht
Als de eerste dosering onder toezicht moet worden ingenomen, dan dient de persoon die de uitgifte registreert de inname te bevestigen. Vinkt u de optie eerste dosering onder toezicht aan, dan voegt Medimo in het scherm om de uitgifte te registreren een optie toe om de inname te bevestigen. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld, de blauwe pijlen wijzen naar de betreffende optie.


De inname moet worden bevestigd voordat de uitgifte kan worden geregistreerd.

Opmerkingen
Alle bijzonderheden of opmerkingen die u hier opgeeft, worden getoond in het scherm om de uitgifte registreren. Hier kunt u bijvoorbeeld de voorwaarden van uitgifte vastleggen.

Start nu
Er kunnen pas uitgiften worden geregistreerd als er uitgifte-leveringen zijn aangevraagd. Vinkt u deze optie aan, dan worden er direct uitgifte-leveringen aangevraagd voor de cliënt zodat de medicatie direct worden uitgegeven.

Details uitgifteschema

Door te klikken op het schema in de lijst van uitgifteschema's van de cliënt opent u de details. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.


Vanuit hier kunt u de extra opties aan/uitzetten en het schema stoppen.

Schema wijzigen

Wanneer de afspraken over het ophalen van de medicatie wijzigen, dan moet er een nieuw uitgifteschema worden gemaakt. Ook moet het huidige schema worden gestopt. U stopt het uitgifteschema door het opgeven van een stopdatum in de details van het uitgifteschema. De bovenstaande afbeelding is een voorbeeld van de details van een uitgifteschema.


Beheer / Inrichting

Voor het maken van uitgifteschema's moet de gebruiker in het bezit zijn van de volgende permissies:
  1. Bekijk medicatie
  2. Uitgifteschema's wijzigen



Medisch Hulpmiddel

Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat er minder fouten worden gemaakt. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en is als zodanig een medisch hulpmiddel. Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd onder ISO 27.001 en NEN 7510. Medimo voldoet aan de Medical Device Regulation (MDR, klasse I). Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2024-4, productiedatum: 01-10-2024​

CE certificate
    • Related Articles

    • Uitgiftemodule

      De uitgiftemodule is geschikt om medicatie voor meerdere dagen tegelijkertijd te verstrekken aan de cliënt. Het doel van de uitgiftemodule is: Registeren van de uitgegeven medicatie Sturen van leververzoeken (EDIFACT) voor medicatie buiten de rol ...
    • Uitgiftemodule uitgifte-levering aanvragen

      Periodiek dient er een uitgifte-levering opdracht te worden gemaakt. Hiermee worden verpakopdrachten naar de GDS-leverancier verstuurd en leververzoeken naar de apotheek, doorgaans via EDIFACT. Ook worden hiermee de uitgiftes aangemaakt om te ...
    • Uitgiftemodule registeren van uitgifte

      Dit artikel beschrijft het uitgeven van Medicatie met de uitgifte-module. Nadat er uitgifte-leveringen zijn aangevraagd, kunnen de uitgiftes worden geregistreerd. Hiermee wordt per cliënt vastgelegd welke medicatie wanneer en door wie is uitgegeven. ...
    • Hoe ga ik om met een geplande wijziging in het uitgifteschema?

      Wanneer de afspraken omtrent het ophalen van medicatie wijzigen, dan moet het uitgifteschema te worden aangepast. Hiervoor moet een stopdatum worden opgegeven bij het huidige schema en een nieuwe worden gestart. Meer informatie over het maken van ...