Actie intakeformulier medicatie-import

Actie intakeformulier medicatie-import

Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van een apotheek-import koppeling, dan voegt Medimo bij een opname automatisch een intakeformulier toe. Het doel van het intakeformulier is elke intake te communiceren met de apotheek. De apotheek beschikt dan over de benodigde toestemmingsverklaring voor delen medicatiegegevens. Ook wordt de apotheek geïnformeerd dat een cliënt in zorg is bij de zorgorganisatie en dat een digitale medicatielijst gewenst is. De apotheek kan vervolgens de benodigde acties en controles uitvoeren om de actuele medicatielijst klaar te zetten voor import. In dit artikel wordt beschreven hoe u het intake formulier afhandelt.

Hieronder de webcast van het intakeformulier:

Instructies

Bij het openen van de status wordt automatisch een pop-up getoond. Hierdoor kan de intake direct worden afgehandeld. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.


Toelichting op de vragen

In het intakeformulier worden een aantal vragen gesteld. De antwoorden die u geeft bepalen of de apotheek wordt geïnformeerd en de import wordt geactiveerd. Hieronder volgen de vragen en de mogelijke antwoorden:

Moet er medicatie aan de cliënt toegediend worden?

U heeft keuze uit 3 antwoorden:
  1. Nee, de cliënt doet de medicatie zelf
    Doordat de cliënt dit zelf doet, hoeft dit niet te worden geregistreerd in Medimo. Het hebben van een actuele status is daardoor niet van toegevoegde waarde. Om die reden behoudt Medimo de blokkade op de import en stopt direct alle medicatie. Geeft u dit antwoord, dan krijgt u nog de mogelijkheid om de keuze toe te lichten alvorens u de actie afhandelt. Deze informatie wordt opgeslagen in Medimo en niet verstuurd naar de apotheek.

  2. Ja, de organisatie doet alles

  3. Ja, de organisatie dient gedeeltelijk toe
    Kiest u voor dit antwoord, dan vraagt Medimo een toelichting te geven alvorens u het formulier kunt afhandelen.

Moet er medicatie aan de cliënt toegediend worden? (specifiek voor ggz.medimo.nl)

In de GGZ-situatie blijft men vanuit voorschrijversperspectief wel betrokken bij de medicatie. Derhalve wordt op de GGZ-omgeving (https://ggz.medimo.nl) de medicatie niet gestaakt, wel behoudt Medimo de blokkade op de import. Op secure.medimo.nl en abc.medimo.nl wordt deze vraag niet gesteld. 
Alert
Let op! Deze vraag staat los van het stoppen van medicatie omwille van het negeren van de actie. Wordt de actie niet afgehandeld, dan wordt de medicatie na minimaal 72 uur alle medicatie gestopt, ook in de GGZ-omgeving.

Klopt de apotheek?

Medimo toont bij welke apotheek de cliënt is ingeschreven. Klopt dit niet, dan dient dit te worden aangepast. Vaak is hiervoor een correctie nodig in het ECD. Heeft u de permissie 'Pas basisinformatie cliënt aan', dan kunt u dit rechtstreeks in Medimo aanpassen. Klopt de apotheek niet en kunt u dit niet aanpassen, dan kunt u de actie niet afhandelen. In dat geval kunt u de pop-up sluiten of klikken op de knop 'Nu even niet'.

Ook gaat Medimo na of er op een veilige manier gemaild kan worden naar de apotheek. Kan dit niet, dan toont Medimo dat en kunt u de actie niet afhandelen. Er wordt verzocht om in dat geval contact te zoeken met de Medimo helpdesk.

GDS medicatie?

GDS staat voor 'geneesmiddelen distributiesysteem'. Hiermee heeft u aan hoe de medicatie moet worden geleverd. U heeft de keuze uit 3 antwoorden:
  1. Ja, graag als GDS medicatie leveren

  2. Ja, indien mogelijk met autom. medicijndispenser
    Hiermee legt u vast in Medimo dat de cliënt gebruikmaakt van een medicijndispenser. Dit is geen methode om een dergelijke medicijndispenser aan te vragen voor de cliënt.

  3. Nee, niet nodig
    Hiermee legt u vast dat medicatie niet per GDS of automatische medicijndispencer hoeft te worden geleverd.

Geeft de cliënt toestemming voor uitwisseling van medicatiegegevens?

U heeft keuze uit 2 antwoorden:
  1. Ja

  2. Nee - Omdat de cliënt geen toestemming geeft, mogen er geen gegevens uit een AIS worden geïmporteerd. Om die reden behoudt Medimo de blokkade op de import. Ook wordt hiermee alle medicatie van de cliënt gestopt.

Extra opmerking

Geef hier relevante informatie op voor de apotheek. Deze informatie wordt toegevoegd aan de e-mail naar de apotheek, mits de cliënt toestemming voor gegevensuitwisseling heeft gegeven.

Afhandelen intake

Wanneer er voldoende antwoorden zijn gegeven, wordt de knop 'Afhandelen' actief en kleurt deze groen. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.

Door te klikken op de betreffende knop handelt u de intake af en wordt afhankelijk van de gegeven antwoorden de import geactiveerd en de apotheek via een veilige e-mail geïnformeerd.

Afhandelen op een later moment

Wilt u de actie op een later moment afhandelen? Klik dan op de blauwe knop 'Nu even niet'. Hiermee sluit u de pop-up. Alternatief kunt u bovenin aan de rechterzijde in de pop-up klikken op 'Sluiten'.

Hierna wordt voor u in de komende 30 minuten niet meer automatisch de pop-up getoond bij het openen van de status. Wilt u in die 30 minuten alsnog de actie afhandelen, dan kunt u deze openen vanuit de actuele acties van de cliënt.

Actie opnieuw toevoegen

Het kan voorkomen dat in eerste instantie toedienregistratie niet nodig was of dat de cliënt geen toestemming had gegeven en dat dit nu is gewijzigd. U kunt in dat geval de actie heractiveren met de tag 'Import'. Daarmee opent u een apotheek-import informatie scherm. Dit komt overeen met de onderstaande afbeelding.


Vanuit dit scherm kunt u met de knop 'Nieuw intakeformulier' een nieuwe intakeformulier toevoegen. Nadat het intakeformulier is toegevoegd, kunt u het scherm sluiten en via de actuele acties van de cliënt de actie afhandelen.

Gemengde locaties extra vraag in intakeformulier

Het advies van Medimo is om gescheiden locaties te hanteren voor cliënten met-behandeling en cliënten zonder-behandeling. Vrijwel alle cliëntkoppelingen vanuit ECD's of basisadministraties bieden hier mogelijkheden voor. Mocht dit om wat voor reden dan ook toch niet mogelijk zijn, dan is het mogelijk om een extra vraag te gebruiken in het intakeformulier om onderscheid door de zorgmedewerker te laten maken.

De extra vraag die de zorgmedewerkers dan moeten beantwoorden luidt: 'Wie is er verantwoordelijk voor de medicatiebehandeling?'. Mogelijke antwoorden zijn:
  1. De eigen huisarts van de cliënt - Wordt hiervoor gekozen, dan kan men door met beantwoorden van het intakeformulier. Het betreft een apotheek-import-cliënt.
  2. De voorschrijver van zorgorganisatie - Wordt hiervoor gekozen, dan stopt het intakeformulier. Het betreft dan géén apotheek-import-cliënt, maar een closed-loop-cliënt.
De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van het intakeformulier waarbij de extra vraag wordt gesteld.


Om hier gebruik van te kunnen maken van moet de module 'Apotheek-import (gemengde locatie)' zijn geactiveerd. De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van de geactiveerde modules van een locatie. De blauwe pijl wijst naar de betreffende module.


Stoppen medicatie als intakeformulier niet afgehandeld wordt

Wanneer intakeformulieren genegeerd en niet afgehandeld worden, dan is het mogelijk dat een cliënt nooit op apotheek-import wordt gezet en dat men medicatie toedient op basis van mogelijk verouderde lijsten. Medimo toont hiervoor reeds waarschuwingen in het scherm en zal ook automatisch het intakeformulier tonen. Mocht alsnog het intakeformulier genegeerd worden, dan wordt na minimaal 72 uur alle medicatie gestopt. Dit controleproces draait in de nacht en alleen op werkdagen om geen problemen in het weekend te introduceren. 

Opruimen oude intakeformulieren

Wanneer intakeformulieren na 30 dagen nog steeds niet afgehandeld zijn, dan worden deze automatisch verwijderd. Kennelijk zijn deze niet nodig.

Intakeformulier op GGZ

Bij het afhandelen van het intakeformulier is een van de vragen of men medicatie moet toedienen aan de cliënt. Indien dit niet het geval is, wordt geacht dat men geen bemoeienis met de medicatie (meer) heeft en dat de medicatie derhalve gestopt moet worden. In de GGZ situatie blijft men echter vanuit voorschrijversperspectief dan wel betrokken bij de medicatie. Derhalve wordt op de ggz-omgeving de medicatie in dit geval niet gestaakt.




Medisch Hulpmiddel

Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat er minder fouten worden gemaakt. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en is als zodanig een medisch hulpmiddel. Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd onder ISO 27.001 en NEN 7510. Medimo voldoet aan de Medical Device Regulation (MDR, klasse I). Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2024-4, productiedatum: 01-10-2024​

CE certificate


    • Related Articles

    • Beschrijving van de Pharmacom importkoppeling

      Dit artikel beschrijft hoe de Pharmacom import koppeling werkt, welke foutmeldingen er kunnen optreden en hoe deze zijn op te lossen. Pharmapartners dient de koppeling in Pharmacom te activeren alvorens de apotheek gebruik kan maken van de Pharmacom ...
    • Promedico VDF import foutmeldingen

      Als Medimo de gegevens uit Promedico VDF niet kan verwerken, dan wordt er een foutmelding gelogd. Afhankelijk van de foutmelding dient de functioneel applicatiebeheerder of de apotheek actie te ondernemen. Nadat 1 van beide een aanpassing heeft ...
    • Aansluiten nieuwe apotheek voor import

      Het aansluiten van een nieuwe apotheek welke nog niet met Medimo koppelt, loopt altijd via de zorgorganisatie die een contract heeft met Medimo. De volgende stappen dienen te worden genomen: Het proces start met een ticket van de zorgorganisatie naar ...
    • Medimo voor apothekers

      Als apotheker speelt u een centrale rol in de medicatievoorziening van uw cliënten! Om de juiste overdracht te garanderen, besteed u veel aandacht aan het actueel houden van de medicatiedossiers. Zo veilig, foutloos en efficiënt mogelijk, waardoor u ...
    • Pharmacom import foutmeldingen

      Als Medimo de gegevens uit Pharmacom niet kan verwerken, dan wordt er een foutmelding gelogd. Afhankelijk van de foutmelding dient de functioneel applicatiebeheerder of de apotheek actie te ondernemen. Nadat 1 van beide een aanpassing heeft gedaan ...