Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van een apotheek-import
koppeling, dan voegt Medimo bij een opname automatisch een
intakeformulier toe. Het doel van het intakeformulier is elke intake te
communiceren met de apotheek. De apotheek beschikt dan over de benodigde
toestemmingsverklaring voor delen medicatiegegevens. Ook wordt de
apotheek geïnformeerd dat een cliënt in zorg is bij de zorgorganisatie
en dat een digitale medicatielijst gewenst is. De apotheek kan
vervolgens de benodigde acties en controles uitvoeren om de actuele
medicatielijst klaar te zetten voor import. In dit artikel wordt
beschreven hoe u het intake formulier afhandelt.
Hieronder de webcast van het intakeformulier:
Instructies
Bij het openen van de status wordt automatisch een pop-up getoond. Hierdoor kan de intake direct worden afgehandeld. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.
Toelichting op de vragen
In
het intakeformulier worden een aantal vragen gesteld. De antwoorden die
u geeft bepalen of de apotheek wordt geïnformeerd en de import wordt
geactiveerd. Hieronder volgen de vragen en de mogelijke antwoorden:
Moet er medicatie aan de cliënt toegediend worden?
U heeft keuze uit 3 antwoorden:
- Nee, de cliënt doet de medicatie zelf
Doordat
de cliënt dit zelf doet, hoeft dit niet te worden geregistreerd in
Medimo. Het hebben van een actuele status is daardoor niet van
toegevoegde waarde. Om die reden behoudt Medimo de blokkade op de import
en stopt direct alle medicatie. Geeft u dit antwoord, dan krijgt u nog
de mogelijkheid om de keuze toe te lichten alvorens u de actie
afhandelt. Deze informatie wordt opgeslagen in Medimo en niet verstuurd naar de apotheek.
- Ja, de organisatie doet alles
- Ja, de organisatie dient gedeeltelijk toe
Kiest u voor dit antwoord, dan vraagt Medimo een toelichting te geven alvorens u het formulier kunt afhandelen.
Moet er medicatie aan de cliënt toegediend worden? (specifiek voor ggz.medimo.nl)
In de GGZ-situatie blijft men vanuit voorschrijversperspectief wel betrokken bij de medicatie. Derhalve wordt op de GGZ-omgeving (
https://ggz.medimo.nl) de medicatie
niet gestaakt, wel behoudt Medimo de blokkade op de import. Op secure.medimo.nl en abc.medimo.nl wordt deze vraag
niet gesteld.
Let op! Deze vraag staat los van het stoppen van medicatie omwille van het negeren van de actie. Wordt de actie niet afgehandeld, dan wordt de medicatie na minimaal 72 uur alle medicatie gestopt, ook in de GGZ-omgeving.
Klopt de apotheek?
Medimo
toont bij welke apotheek de cliënt is ingeschreven. Klopt dit niet, dan
dient dit te worden aangepast. Vaak is hiervoor een correctie nodig in
het ECD. Heeft u de permissie 'Pas basisinformatie cliënt aan', dan kunt
u dit rechtstreeks in Medimo aanpassen. Klopt de apotheek niet en kunt u
dit niet aanpassen, dan kunt u de actie niet afhandelen. In dat geval
kunt u de pop-up sluiten of klikken op de knop 'Nu even niet'.
Ook
gaat Medimo na of er op een veilige manier gemaild kan worden naar de
apotheek. Kan dit niet, dan toont Medimo dat en kunt u de actie niet
afhandelen. Er wordt verzocht om in dat geval contact te zoeken met de
Medimo helpdesk.
GDS medicatie?
GDS
staat voor 'geneesmiddelen distributiesysteem'. Hiermee heeft u aan hoe
de medicatie moet worden geleverd. U heeft de keuze uit 3 antwoorden:
- Ja, graag als GDS medicatie leveren
- Ja, indien mogelijk met autom. medicijndispenser
Hiermee
legt u vast in Medimo dat de cliënt gebruikmaakt van een
medicijndispenser. Dit is geen methode om een dergelijke
medicijndispenser aan te vragen voor de cliënt.
- Nee, niet nodig
Hiermee legt u vast dat medicatie niet per GDS of automatische medicijndispencer hoeft te worden geleverd.
Geeft de cliënt toestemming voor uitwisseling van medicatiegegevens?
U heeft keuze uit 2 antwoorden:
- Ja
- Nee - Omdat
de cliënt geen toestemming geeft, mogen er geen gegevens uit een AIS
worden geïmporteerd. Om die reden behoudt Medimo de blokkade op de
import. Ook wordt hiermee alle medicatie van de cliënt gestopt.
Geef
hier relevante informatie op voor de apotheek. Deze informatie wordt
toegevoegd aan de e-mail naar de apotheek, mits de cliënt toestemming
voor gegevensuitwisseling heeft gegeven.
Afhandelen intake
Wanneer
er voldoende antwoorden zijn gegeven, wordt de knop 'Afhandelen' actief
en kleurt deze groen. De onderstaande afbeelding is hiervan een
voorbeeld.
Door
te klikken op de betreffende knop handelt u de intake af en wordt
afhankelijk van de gegeven antwoorden de import geactiveerd en de
apotheek via een veilige e-mail geïnformeerd.
Afhandelen op een later moment
Wilt
u de actie op een later moment afhandelen? Klik dan op de blauwe knop
'Nu even niet'. Hiermee sluit u de pop-up. Alternatief kunt u bovenin
aan de rechterzijde in de pop-up klikken op 'Sluiten'.
Hierna
wordt voor u in de komende 30 minuten niet meer automatisch de pop-up
getoond bij het openen van de status. Wilt u in die 30 minuten alsnog de
actie afhandelen, dan kunt u deze openen vanuit de actuele acties van
de cliënt.
Actie opnieuw toevoegen
Het
kan voorkomen dat in eerste instantie toedienregistratie niet nodig was
of dat de cliënt geen toestemming had gegeven en dat dit nu is
gewijzigd. U kunt in dat geval de actie heractiveren met de tag
'Import'. Daarmee opent u een apotheek-import informatie scherm. Dit
komt overeen met de onderstaande afbeelding.
Vanuit
dit scherm kunt u met de knop 'Nieuw intakeformulier' een nieuwe
intakeformulier toevoegen. Nadat het intakeformulier is toegevoegd, kunt
u het scherm sluiten en via de actuele acties van de cliënt de actie
afhandelen.
Het
advies van Medimo is om gescheiden locaties te hanteren voor cliënten
met-behandeling en cliënten zonder-behandeling. Vrijwel alle
cliëntkoppelingen vanuit ECD's of basisadministraties bieden hier
mogelijkheden voor. Mocht dit om wat voor reden dan ook toch niet
mogelijk zijn, dan is het mogelijk om een extra vraag
te gebruiken in het intakeformulier om onderscheid door de
zorgmedewerker te laten maken.
De
extra vraag die de zorgmedewerkers dan moeten beantwoorden luidt: 'Wie
is er verantwoordelijk voor de medicatiebehandeling?'. Mogelijke
antwoorden zijn:
- De eigen huisarts van de cliënt - Wordt hiervoor gekozen, dan kan men door met beantwoorden van het intakeformulier. Het betreft een apotheek-import-cliënt.
- De voorschrijver van zorgorganisatie - Wordt hiervoor gekozen, dan stopt het intakeformulier. Het betreft dan géén apotheek-import-cliënt, maar een closed-loop-cliënt.
De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van het intakeformulier waarbij de extra vraag wordt gesteld.
Om
hier gebruik van te kunnen maken van moet de module 'Apotheek-import
(gemengde locatie)' zijn geactiveerd. De onderstaande afbeelding is een
voorbeeld van de geactiveerde modules van een locatie. De blauwe pijl
wijst naar de betreffende module.
Wanneer
intakeformulieren genegeerd en niet afgehandeld worden, dan is
het mogelijk dat een cliënt nooit op apotheek-import wordt gezet en dat
men medicatie toedient op basis van mogelijk verouderde lijsten. Medimo
toont hiervoor reeds waarschuwingen in het scherm en zal ook automatisch
het intakeformulier tonen. Mocht alsnog het intakeformulier genegeerd
worden, dan wordt na minimaal 72 uur alle medicatie gestopt. Dit
controleproces draait in de nacht en alleen op werkdagen om geen
problemen in het weekend te introduceren.
Wanneer
intakeformulieren na 30 dagen nog steeds niet afgehandeld zijn, dan
worden deze automatisch verwijderd. Kennelijk zijn deze niet nodig.
Bij
het afhandelen van het intakeformulier is een van de vragen of men
medicatie moet toedienen aan de cliënt. Indien dit niet het geval is,
wordt geacht dat men geen bemoeienis met de medicatie (meer) heeft en
dat de medicatie derhalve gestopt moet worden. In de GGZ situatie blijft
men echter vanuit voorschrijversperspectief dan wel betrokken bij de
medicatie. Derhalve wordt op de ggz-omgeving de medicatie in dit geval
niet gestaakt.