De uitgiftemodule is geschikt om medicatie voor meerdere dagen tegelijkertijd te verstrekken aan de cliënt. Het doel van de uitgiftemodule is:
- Registeren van de uitgegeven medicatie
- Sturen van leververzoeken (EDIFACT) voor medicatie buiten de rol naar de apotheek
- Het maken van GDS-opdrachten voor medicatie in de rol
Proces
Nadat de medicatie is ingevoerd, begint het proces van de uitgiftemodule. De eerste stap hierin is het vastleggen wanneer de cliënt de medicatie komt ophalen. Dit legt u vast middels een uitgifte schema. Per medicijn dat wordt uitgegeven wordt een schema gemaakt. Als de afspraken hierin wijzigen, dan dient ook het uitgifteschema te worden aangepast.
Nadat het uitgifte-schema is gemaakt, moet de medicatie worden aangevraagd bij de apotheek. Deze aanvraag verloopt via een uitgifte-levering. Hiermee worden verpakopdrachten verstuurd voor de GDS-medicatie en leververzoeken (doorgaans via EDIFACT) naar de apotheek voor losse medicatie. De uitgifte-levering dient periodiek te worden aangevraagd.
De laatste stap is het registreren van de uitgifte. Hiermee wordt per cliënt vastgelegd welke medicatie door wie is uitgegeven. Alleen de uitgiftes waarvoor een uitgifte-levering is aangevraagd kunnen worden geregistreerd.
Het uitgifteschema is bepalend voor welke medicatie, in welke
hoeveelheid op welke dagen wordt uitgegeven. Ook zijn er extra opties om
de uitgifte beter te laten aansluiten op de werkafspraken. Hieronder
vallen onder andere het specificeren van ophaaltijden en het bevestigen
van de eerste dosering onder toezicht.
Voor het aanvragen van een
uitgifte-levering geldt dat alleen medicatie dat een uitgifteschema heeft, wordt meegenomen in de aanvraag.
Periodiek
dient er een uitgifte-levering te worden aangevraagd. Met deze aanvraag
worden verpakkingsopdrachten naar de GDS-leverancier verstuurd en
leververzoeken naar de apotheek, doorgaans via EDIFACT. Ook zet Medimo
de uitgiftes klaar bij de cliënt over de periode waarover een aanvraag
is gedaan. Deze uitgiftes kunnen op de betreffende dagen worden
geregistreerd.
Alleen medicatie dat een
uitgifteschema heeft, wordt meegenomen in de aanvraag voor de uitgifte-levering.
Nadat er
uitgifte-leveringen
zijn aangevraagd, kunnen de uitgiftes worden geregistreerd. Hiermee legt u
per cliënt vast welke medicatie wanneer is
uitgegeven. Het uitgifteschema en de uitgifte-leveringen bepalen op welke dagen, welke medicatie kan worden uitgegeven. U kunt de uitgifte registreren vanuit de status of vanuit de
uitgifte lijst.
Overzichten
Er zijn een aantal overzichten beschikbaar gemaakt om meer inzicht te geven in het gebruik van de Uitgiftemodule. Dit betreft de volgende overzichten:
- Overzicht van uitgifteschema's - Een overzicht van alle actuele en toekomstige schema's.
- Overzicht toekomstige uitgiftes - Een overzicht van nog uit te geven uitgiftes.
- Overzicht uitgegeven uitgifte - Een overzicht van uitgegeven uitgiftes.
- Overzicht uitgiftes tot komende werkdag - Een overzicht van nog uit te geven uitgiftes tot en met de komende werkdag.
Voor toegang tot bovenstaande overzichten moet u in het bezit zijn van de volgende permissies:
- Toon overzichten medicatie-informatie
- Toon overzichten cliëntinformatie
Beheer / Inrichting
Om gebruik te kunnen maken van de Uitgifte module moet het volgende worden ingericht:
Permissies
Er zijn een aantal permissies die betrekking hebben op de uitgiftemodule. Hieronder wordt per functie beschreven welke permissies er nodig zijn.
Registeren van uitgifte
Voor het registreren van uitgifte moet de gebruiker in het bezit zijn van de volgende permissies:
- Bekijk medicatie
- Medicatie uitgeven
Uitgifteschema's maken
Voor het maken van uitgifteschema's moet de gebruiker in het bezit zijn van de volgende permissies:
- Bekijk medicatie
- Uitgifteschema's wijzigen
Uitgifte-levering aanvragen
Voor het aanvragen van een uitgifte-levering moet de gebruiker in het bezit zijn van de volgende permissies:
- Medicatie klaarzetten
Per afdeling entiteit wordt het aantal dagen voor de uitgifte-levering opgegeven. Medimo gebruikt dit aantal tijdens het aanvragen van de uitgifte-levering. Hiermee wordt automatisch de einddatum van de uitgifte-levering aanvraag berekend.
De GDS-klant die gekoppeld is aan de locatie entiteit wordt gebruikt bij het maken van de uitgifte-levering.
Medimo gebruikt de GDS-klant om onder andere te bepalen waarnaar de verpakkingsopdracht moet worden verstuurd en wat het GDS-assortiment is.