Uitgiftemodule

Uitgiftemodule

De uitgiftemodule is geschikt om medicatie voor meerdere dagen tegelijkertijd te verstrekken aan de cliënt. Het doel van de uitgiftemodule is:
  1. Registeren van de uitgegeven medicatie
  2. Sturen van leververzoeken (EDIFACT) voor medicatie buiten de rol naar de apotheek
  3. Het maken van GDS-opdrachten voor medicatie in de rol

Proces

Nadat de medicatie is ingevoerd, begint het proces van de uitgiftemodule. De eerste stap hierin is het vastleggen wanneer de cliënt de medicatie komt ophalen. Dit legt u vast middels een uitgifte schema. Per medicijn dat wordt uitgegeven wordt een schema gemaakt. Als de afspraken hierin wijzigen, dan dient ook het uitgifteschema te worden aangepast.

Nadat het uitgifte-schema is gemaakt, moet de medicatie worden aangevraagd bij de apotheek. Deze aanvraag verloopt via een uitgifte-levering. Hiermee worden verpakopdrachten verstuurd voor de GDS-medicatie en leververzoeken (doorgaans via EDIFACT) naar de apotheek voor losse medicatie. De uitgifte-levering dient periodiek te worden aangevraagd.

De laatste stap is het registreren van de uitgifte. Hiermee wordt per cliënt vastgelegd welke medicatie door wie is uitgegeven. Alleen de uitgiftes waarvoor een uitgifte-levering is aangevraagd kunnen worden geregistreerd.

Uitgifteschema

Het uitgifteschema is bepalend voor welke medicatie, in welke hoeveelheid op welke dagen wordt uitgegeven. Ook zijn er extra opties om de uitgifte beter te laten aansluiten op de werkafspraken. Hieronder vallen onder andere het specificeren van ophaaltijden en het bevestigen van de eerste dosering onder toezicht.

Voor het aanvragen van een uitgifte-levering geldt dat alleen medicatie dat een uitgifteschema heeft, wordt meegenomen in de aanvraag.

Uitgifte-levering

Periodiek dient er een uitgifte-levering te worden aangevraagd. Met deze aanvraag worden verpakkingsopdrachten naar de GDS-leverancier verstuurd en leververzoeken naar de apotheek, doorgaans via EDIFACT. Ook zet Medimo de uitgiftes klaar bij de cliënt over de periode waarover een aanvraag is gedaan. Deze uitgiftes kunnen op de betreffende dagen worden geregistreerd.

Alleen medicatie dat een uitgifteschema heeft, wordt meegenomen in de aanvraag voor de uitgifte-levering.

Registeren van uitgifte

Nadat er uitgifte-leveringen zijn aangevraagd, kunnen de uitgiftes worden geregistreerd. Hiermee legt u per cliënt vast welke medicatie wanneer is uitgegeven. Het uitgifteschema en de uitgifte-leveringen bepalen op welke dagen, welke medicatie kan worden uitgegeven. U kunt de uitgifte registreren vanuit de status of vanuit de uitgifte lijst.

Overzichten

Er zijn een aantal overzichten beschikbaar gemaakt om meer inzicht te geven in het gebruik van de Uitgiftemodule. Dit betreft de volgende overzichten:
  1. Overzicht van uitgifteschema's - Een overzicht van alle actuele en toekomstige schema's.
  2. Overzicht toekomstige uitgiftes - Een overzicht van nog uit te geven uitgiftes.
  3. Overzicht uitgegeven uitgifte - Een overzicht van uitgegeven uitgiftes.
  4. Overzicht uitgiftes tot komende werkdag - Een overzicht van nog uit te geven uitgiftes tot en met de komende werkdag.
Voor toegang tot bovenstaande overzichten moet u in het bezit zijn van de volgende permissies:
  1. Toon overzichten medicatie-informatie
  2. Toon overzichten cliëntinformatie

Beheer / Inrichting

Om gebruik te kunnen maken van de Uitgifte module moet het volgende worden ingericht:

Permissies

Er zijn een aantal permissies die betrekking hebben op de uitgiftemodule. Hieronder wordt per functie beschreven welke permissies er nodig zijn.

Registeren van uitgifte
Voor het registreren van uitgifte moet de gebruiker in het bezit zijn van de volgende permissies:
  1. Bekijk medicatie
  2. Medicatie uitgeven

Uitgifteschema's maken
Voor het maken van uitgifteschema's moet de gebruiker in het bezit zijn van de volgende permissies:
  1. Bekijk medicatie
  2. Uitgifteschema's wijzigen

Uitgifte-levering aanvragen
Voor het aanvragen van een uitgifte-levering moet de gebruiker in het bezit zijn van de volgende permissies:
  1. Medicatie klaarzetten

Entiteiten

Per afdeling entiteit wordt het aantal dagen voor de uitgifte-levering opgegeven. Medimo gebruikt dit aantal tijdens het aanvragen van de uitgifte-levering. Hiermee wordt automatisch de einddatum van de uitgifte-levering aanvraag berekend.

De GDS-klant die gekoppeld is aan de locatie entiteit wordt gebruikt bij het maken van de uitgifte-levering.

GDS-klant

Medimo gebruikt de GDS-klant om onder andere te bepalen waarnaar de verpakkingsopdracht moet worden verstuurd en wat het GDS-assortiment is.



Medisch Hulpmiddel

Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat er minder fouten worden gemaakt. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en is als zodanig een medisch hulpmiddel. Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd onder ISO 27.001 en NEN 7510. Medimo voldoet aan de Medical Device Regulation (MDR, klasse I). Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2024-4, productiedatum: 01-10-2024​

CE certificate
    • Related Articles

    • Uitgiftemodule uitgifteschema

      Nadat de medicatie is voorgeschreven kan er een uitgifteschema worden gemaakt. Dit schema is bepalend voor welke medicatie, in welke hoeveelheid op welke dagen wordt uitgegeven. Voor het aanvragen van een uitgifte-levering geldt dat alleen medicatie ...
    • Uitgiftemodule uitgifte-levering aanvragen

      Periodiek dient er een uitgifte-levering opdracht te worden gemaakt. Hiermee worden verpakopdrachten naar de GDS-leverancier verstuurd en leververzoeken naar de apotheek, doorgaans via EDIFACT. Ook worden hiermee de uitgiftes aangemaakt om te ...
    • Uitgiftemodule registeren van uitgifte

      Dit artikel beschrijft het uitgeven van Medicatie met de uitgifte-module. Nadat er uitgifte-leveringen zijn aangevraagd, kunnen de uitgiftes worden geregistreerd. Hiermee wordt per cliënt vastgelegd welke medicatie wanneer en door wie is uitgegeven. ...