Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een apotheek importkoppeling, dan voegt Medimo bij een opname automatisch een intake medicatie-import toe. Het doel van deze actie is om elke intake te communiceren met de apotheek. De apotheek beschikt dan over de benodigde toestemmingsverklaring voor het delen van de medicatiegegevens. Ook wordt de apotheek geïnformeerd dat een cliënt in zorg is bij de zorgorganisatie en dat een digitale medicatielijst gewenst is. De apotheek kan vervolgens de benodigde acties en controles uitvoeren om de actuele medicatielijst klaar te zetten voor import. In dit artikel wordt beschreven hoe u de actie afhandelt in de MedimoApp.
Als er acties openstaan bij de cliënt, dan wordt dit aan u gemeld zodra de medicatielijst van de cliënt wordt geopend. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.
Tik op de knop 'OK' om direct naar de openstaande actie te gaan. Staan er meerdere acties open, dan dient u eerst de actie (Intake medicatie-import) te kiezen alvorens die wordt geopend. In beide gevallen wordt een scherm getoond dat overeenkomt de met de onderstaande linker afbeelding.
In het intakeformulier worden een aantal vragen gesteld. De antwoorden die u geeft bepalen of de apotheek wordt geïnformeerd en de import wordt geactiveerd. In het antwoordveld van de vraag wordt een vraagteken-icoon weergegeven. Tik hierop voor extra toelichting op de vraag. De bovenstaande rechter afbeelding is hiervan een voorbeeld. Hieronder volgen de vragen en de mogelijke antwoorden:
Moet er medicatie aan de cliënt toegediend worden?
U heeft keuze uit 3 antwoorden:
- Nee, de cliënt doet de medicatie zelf
Doordat de cliënt dit zelf doet, hoeft dit niet te worden geregistreerd in Medimo. Het hebben van een actuele status is daardoor niet van toegevoegde waarde. Om die reden behoudt Medimo de blokkade op de import en stopt direct alle medicatie. Geeft u dit antwoord, dan krijgt u nog de mogelijkheid om de keuze toe te lichten alvorens u de actie afhandelt. Deze informatie wordt opgeslagen in Medimo en niet verstuurd naar de apotheek.
- Ja, de organisatie doet alles
- Ja, de organisatie dient gedeeltelijk toe
Kiest u voor dit antwoord, dan vraagt Medimo een toelichting te geven alvorens u het formulier kunt afhandelen.
Klopt de apotheek?
In de app wordt getoond bij welke apotheek de cliënt is ingeschreven. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.
Klopt dit niet, dan moet dit worden aangepast. Vaak is hiervoor een correctie nodig in het ECD. Heeft u de permissie 'Pas basisinformatie cliënt aan', dan kunt u dit rechtstreeks in de Medimo webversie aanpassen. Klopt de apotheek niet, dan kunt u de actie niet afhandelen. In dat geval kunt u met de link 'Terug' terugkeren naar de actielijst van de cliënt en deze met het kruisje sluiten.
Ook gaat Medimo na of er op een veilige manier gemaild kan worden naar de apotheek. Kan dit niet, dan meldt de app dit en kunt u de actie niet afhandelen. Er wordt verzocht om in dat geval contact te zoeken met de Medimo helpdesk.
GDS medicatie?
GDS staat voor 'geneesmiddelen distributiesysteem'. Hiermee heeft u aan hoe de medicatie moet worden geleverd. Antwoord op deze vraag heeft geen invloed op het activeren van de importkoppeling, maar is wel relevante informatie voor de apotheek en derhalve wordt daarnaar gevraagd. U heeft de keuze uit 3 antwoorden:
- Ja, graag als GDS medicatie leveren
- Ja, indien mogelijk met autom. medicijndispenser
Hiermee legt u vast in Medimo dat de cliënt gebruikmaakt van een medicijndispenser. Dit is geen methode om een dergelijke medicijndispenser aan te vragen voor de cliënt.
- Nee, niet nodig
Hiermee legt u vast dat medicatie niet per GDS of automatische medicijndispencer hoeft te worden geleverd.
Geeft de cliënt toestemming voor uitwisseling van medicatiegegevens?
U heeft keuze uit 2 antwoorden:
- Ja
- Nee
Omdat de cliënt geen toestemming geeft, mogen er geen gegevens uit een AIS worden geïmporteerd. Om die reden behoudt Medimo de blokkade op de import. Ook wordt hiermee alle medicatie van de cliënt gestopt.
Geef hier relevante informatie op voor de apotheek. Deze informatie wordt toegevoegd aan de e-mail naar de apotheek, mits de cliënt toestemming voor gegevensuitwisseling heeft gegeven.
Afhandelen
Wanneer er voldoende antwoorden zijn gegeven, kunt u de actie afhandelen. Tik hiervoor op de knop 'Afhandelen'. Als er op dat moment onvoldoende antwoorden zijn gegeven, dan geeft de app aan welke velden verplicht zijn. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.
Heeft u voldoende antwoorden gegeven, dan handelt u de actie af en wordt afhankelijk van de gegeven antwoorden de import geactiveerd en de apotheek via een veilige e-mail geïnformeerd.
Intake opnieuw toevoegen
Het kan voorkomen dat in eerste instantie toedienregistratie niet nodig was of dat de cliënt geen toestemming had gegeven en dat dit nu is gewijzigd. In dat geval kan in de Medimo webversie de actie opnieuw worden toegevoegd. Meer informatie daarover vindt u in dit artikel.
Wanneer intakeformulieren na 30 dagen nog steeds niet afgehandeld zijn, dan worden deze automatisch verwijderd. Kennelijk zijn deze niet nodig.
Wanneer intakeformulieren genegeerd worden en niet afgehandeld worden, dan is het mogelijk dat een cliënt nooit op apotheek-import wordt gezet en dat men medicatie toedient op basis van mogelijk verouderde lijsten. Medimo toont hiervoor reeds waarschuwingen in het scherm en zal ook automatisch het intakeformulier tonen. Mocht alsnog het intakeformulier genegeerd worden, dan wordt na minimaal 72 uur alle medicatie gestopt. Dit controleproces draait in de nacht en alleen op werkdagen om geen problemen in het weekend te introduceren.
Beheer van gebruik intake medicatie-import
Om deze functionaliteit gebruik te kunnen maken dient het een en andere te worden ingericht in Medimo. Meer informatie hierover vindt u in
dit artikel.