MedimoApp - Intake medicatie-import

MedimoApp - Intake medicatie-import

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een apotheek importkoppeling, dan voegt Medimo bij een opname automatisch een intake medicatie-import toe. Het doel van deze actie is om elke intake te communiceren met de apotheek. De apotheek beschikt dan over de benodigde toestemmingsverklaring voor het delen van de medicatiegegevens. Ook wordt de apotheek geïnformeerd dat een cliënt in zorg is bij de zorgorganisatie en dat een digitale medicatielijst gewenst is. De apotheek kan vervolgens de benodigde acties en controles uitvoeren om de actuele medicatielijst klaar te zetten voor import. In dit artikel wordt beschreven hoe u de actie afhandelt in de MedimoApp. 

Intake starten

Als er acties openstaan bij de cliënt, dan wordt dit aan u gemeld zodra de medicatielijst van de cliënt wordt geopend. Tik op de knop OK om direct naar de openstaande actie te gaan. Staan er meerdere acties open? Kies dan de actie Intake medicatie-import om te starten met de intake.  
Melding openstaande acties
Lijst meerdere openstaande acties
Melding openstaande acties


Lijst meerdere openstaande acties


Intake vragen 

De intake bestaat uit een aantal vragen. De antwoorden die u geeft, bepalen of de apotheek wordt geïnformeerd en de import wordt geactiveerd. In het antwoordveld van de vraag wordt een vraagteken-icoon weergegeven. Tik daarop voor extra toelichting op de vraag.
Start van de intake
Extra info bij vraag
Start van de intake


Extra info bij vraag


Hieronder volgen de vragen van de intake en de mogelijke antwoorden:

Moet er medicatie aan de cliënt toegediend worden?

U heeft keuze uit 3 antwoorden:
  1. Nee, de cliënt doet de medicatie zelf
    Doordat de cliënt dit zelf doet, hoeft dit niet te worden geregistreerd in Medimo. Het hebben van een actuele status is daardoor niet van toegevoegde waarde. Om die reden behoudt Medimo de blokkade op de import en stopt direct alle medicatie. Geeft u dit antwoord, dan krijgt u nog de mogelijkheid om de keuze toe te lichten alvorens u de intake afhandelt. Deze informatie wordt opgeslagen in Medimo en niet verstuurd naar de apotheek.

  2. Ja, de organisatie doet alles

  3. Ja, de organisatie dient gedeeltelijk toe
    Kiest u voor dit antwoord, dan vraagt Medimo een toelichting te geven alvorens u het formulier kunt afhandelen.

Klopt de apotheek?

In de app wordt getoond bij welke apotheek de cliënt is ingeschreven. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.


Klopt dit niet, dan moet dit worden aangepast. Vaak is hiervoor een correctie nodig in het ECD. Gebruikers met de permissie Pas basisinformatie cliënt aan, kunnen in de Medimo webversie de apotheek aanpassen. Klopt de apotheek niet, handel de intake dan niet af. 

Ook wordt nagegaan of er op een veilige manier gemaild kan worden naar de apotheek. Kan dit niet, dan meldt de app dit en kunt u de actie niet afhandelen. Er wordt verzocht om in dat geval contact te zoeken met de Medimo helpdesk.

GDS medicatie?

GDS staat voor geneesmiddelen distributiesysteem. Hiermee heeft u aan hoe de medicatie moet worden geleverd. Het antwoord op deze vraag heeft géén invloed op het activeren van de importkoppeling. Dit is wel relevante informatie voor de apotheek en derhalve wordt daarnaar gevraagd. U heeft de keuze uit 3 antwoorden:
  1. Ja, graag als GDS medicatie leveren

  2. Ja, indien mogelijk met autom. medicijndispenser
    Hiermee legt u vast in Medimo dat de cliënt gebruikmaakt van een medicijndispenser. Dit is geen methode om een dergelijke medicijndispenser aan te vragen voor de cliënt.

  3. Nee, niet nodig
    Hiermee legt u vast dat medicatie niet per GDS of automatische medicijndispencer hoeft te worden geleverd.

Geeft de cliënt toestemming voor uitwisseling van medicatiegegevens?

U heeft keuze uit 2 antwoorden:
  1. Ja
  2. Nee
    Omdat de cliënt geen toestemming geeft, mogen er geen gegevens uit een AIS worden geïmporteerd. Om die reden behoudt Medimo de blokkade op de import. Ook wordt hiermee alle medicatie van de cliënt gestopt.

Extra opmerking

Geef hier relevante informatie op voor de apotheek. Deze informatie wordt toegevoegd aan de e-mail naar de apotheek, mits de cliënt toestemming voor gegevensuitwisseling heeft gegeven.

Intake afhandelen

Wanneer er voldoende antwoorden zijn gegeven, wordt de knop Afhandelen actief en kunt u de intake voltooien. De gegeven antwoorden bepalen of de import wordt geactiveerd, en de apotheek via een veilige e-mail geïnformeerd.

Nieuw intake aanvragen

Het kan voorkomen dat in eerste instantie toedienregistratie niet nodig was of dat de cliënt geen toestemming had gegeven en dat dit nu is gewijzigd. In dat geval kunt u een nieuwe intake aanvragen. 

In de medicatielijst wordt bij de cliëntgegeven Apoth.import getoond. Met de link die daar wordt getoond, opent u het apotheek-import scherm. Daar wordt een knop weergegeven om een nieuwe intake aan te vragen. 
Medicatielijst met import
Apotheek-import scherm
Nieuwe intake aangevraagd
Medicatielijst met import


Apotheek-import scherm


Nieuwe intake aangevraagd


Na het aanvragen keert u terug naar de medicatielijst. Daar wordt bovenin gemeld dat het formulier is aangevraagd. Herlaad de medicatielijst om na te gaan of de nieuwe intake is toegevoegd. 

Opruimen oude intakeformulieren

Wanneer intakeformulieren na 30 dagen nog steeds niet afgehandeld zijn, dan worden deze automatisch verwijderd. Kennelijk zijn deze niet nodig.

Stoppen medicatie als intakeformulier niet afgehandeld wordt

Wanneer intakeformulieren genegeerd worden en niet afgehandeld worden, dan is het mogelijk dat een cliënt nooit op apotheek-import wordt gezet en dat men medicatie toedient op basis van mogelijk verouderde lijsten. Medimo toont hiervoor reeds waarschuwingen in het scherm en zal ook automatisch het intakeformulier tonen. Mocht alsnog het intakeformulier genegeerd worden, dan wordt na minimaal 72 uur alle medicatie gestopt. Dit controleproces draait in de nacht en alleen op werkdagen om geen problemen in het weekend te introduceren.

Beheer van gebruik intake medicatie-import

Om deze functionaliteit gebruik te kunnen maken dient het een en andere te worden ingericht in Medimo. Meer informatie hierover vindt u in dit artikel.




Medisch Hulpmiddel

Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat (medicatie)fouten kunnen worden voorkomen. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en wordt beschouwd als een medisch hulpmiddel (MDR Klasse I) . Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Medimo B.V. h.o.d.n. Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd tegen de ISO 27001, ISO9001, ISO27799 en NEN 7510. Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2025-3, productiedatum: 23-09-2025

CE certificate

Medisch Hulpmiddel

Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat (medicatie)fouten kunnen worden voorkomen. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en wordt beschouwd als een medisch hulpmiddel (MDR Klasse I) . Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Medimo B.V. h.o.d.n. Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd tegen de ISO 27001, ISO9001, ISO27799 en NEN 7510. Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2025-4, productiedatum: 02-12-2025

CE certificate
    • Related Articles

    • Beknopte beschrijving van de MedimoApp

      Naast de webversie van Medimo is er ook de MedimoApp. De app is gericht op het toedienen en bestellen van medicatie en wordt met name gebruikt door de zorg. Dit artikel geeft een bondige toelichting op het gebruik van de app met links naar artikelen ...
    • Welke functies zijn beschikbaar in de MedimoApp?

      De onderstaande functies zijn beschikbaar in de MedimoApp. Inloggen met 2-factor-authenticatie Gebruikers met een account op naam in Medimo kunnen inloggen in de Medimo webversie met 2-factor-authenticatie. Één van de methoden hiervoor is via een ...
    • MedimoApp - Medicatie herhalen (bestellen)

      Wanneer de medicatie van de cliënt (bijna) op is, dan kunt u in Medimo, mits u daarvoor de benodigde permissies hebt, medicatie bestellen. Dit herhalen van medicatie kan ook in de MedimoApp. Dit artikel beschrijft hoe u een bestelling plaatst en wat ...
    • MedimoApp - Eigen beheer medicatie

      Medicatie die de cliënt in eigen beheer heeft, kunt u als zodanig markeren. Dergelijke medicatie wordt automatisch afgetekend als Eigen beheer, 1,5 uur voor het toedienmoment. Hierdoor hoeft u medicatie die de cliënt in eigen beheer heeft, niet meer ...
    • MedimoApp - Medicatieinformatie

      In de MedimoApp kunt u de Medicatieinformatie nagaan. Dit is een overzicht van verschillende informatiebronnen zoals Apotheek.nl en het Farmacotherapeutisch Kompas. In het overzicht van de medicatie wordt de knop Informatie getoond. Hiermee opent u ...