Permissies toekennen aan apotheekmedewerkers

Permissies toekennen aan apotheekmedewerkers

In Medimo delen functioneel applicatiebeheerders de permissies die betrekking hebben op de cliënten van de zorginstelling uit. Dit geldt ook voor medewerkers van de apotheek. Hiervoor zijn twee werkwijzen beschikbaar:
  1. Permissies toekennen aan een individuele gebruiker. 
  2. Permissies toekennen aan alle gebruikers van de apotheek.
Beide methodes lichten we in dit artikel toe.

Permissies toekennen aan een individuele gebruiker

Doorgaans is per cluster een beveiligingsgroep 'Alle apotheken van cluster ....' beschikbaar. Aan deze beveiligingsgroep zijn de benodigde permissies voor apotheekmedewerkers toegevoegd. Hierdoor hoeft u de gebruiker enkel lid te maken van deze beveiligingsgroep. De gebruiker ontvangt hiermee de permissies en kan direct aan de slag als apotheekmedewerker. Instructies daarvoor vindt u in dit artikel.

Apotheken maken zelf het account voor de medewerker aan. Dit is handig omdat de apotheek het account dan zelf kan beheren (en daarmee bijvoorbeeld het wachtwoord resetten). Dit betekent dat de apotheek u, bij nieuwe medewerkers, verzoekt om permissies toe te kennen. Met deze werkwijze behoudt u de controle over wanneer een apotheekmedewerker permissies ontvangt.

Permissies toekennen aan alle gebruikers van de apotheek

U hebt ook de mogelijkheid om permissies toe te kennen aan de gehele apotheek. Deze permissies gelden dan voor alle gebruikers die zijn aangemaakt onder de apotheek entiteit. Dit betekent dat de permissies zowel voor alle huidige medewerkers als voor nieuwe medewerkers gelden. Hierdoor hoeft u gebruikers niet meer handmatig lid te maken van een beveiligingsgroep. Ook hoeft de apotheek geen verzoek meer te sturen om permissies toe te kennen aan nieuwe medewerkers.

Om gebruik te kunnen maken van deze werkwijze, dient u vanuit de entiteit (cluster of locatie) permissies toe te voegen aan de betreffende apotheek. Volg de onderstaande instructies om dit in te stellen.

Entiteit openen

De eerste stap is het openen van de entiteit waarover u permissies wilt toekennen. Vaak is dit een Cluster entiteit of Locatie entiteit. In dit artikel gebruiken we een cluster entiteit als voorbeeld.

Vanuit het hoofdmenu opent u de cluster entiteit via: Onderhoud > Entiteiten > Clusters beheren. Er wordt dan een lijst met clusters weergegeven. Klik op het gewenste cluster om deze te openen. U krijgt dan een scherm te zien, waarvan de onderstaande afbeelding een voorbeeld toont.

Permissies openen

Bij de cluster entiteit wordt bovenaan Permissies weergegeven. Hiermee opent u de ingestelde permissies voor het cluster. De onderstaande afbeelding toont hiervan een voorbeeld. In dit overzicht kunt u nagaan welke beveiligingsgroepen permissies hebben voor het cluster.

Nieuwe permissies toevoegen

Onderaan de lijst met permissies wordt de knop Nieuwe permissie getoond. Hiermee opent u een pop-up waarmee u nieuwe permissies kunt toevoegen. De onderstaande afbeelding toont hiervan een voorbeeld. Hier geeft u de parameters op om de permissie toe te voegen aan het cluster.

Ontvanger

De ontvanger is de beveiligingsgroep waaraan de permissies wordt toegekend. Voor het toekennen aan de apotheek kiest u hier de beveiligingsgroep 'Alle gebruikers van Apotheek ...naam apotheek...'.

Permissie

De Permissie is de specifieke machtiging die u wilt toekennen. Dit kan bijvoorbeeld Bekijk medicatie of Pas medicatie van cliënt aan zijn.

Nadat u de permissie hebt geselecteerd, verschijnt het veld Iedereen / eigen. De onderstaande afbeelding toont hiervan een voorbeeld. Meer hierover leest u in het volgende hoofdstuk. Naast het selecteren van de permissies kunt u ook een reden voor de toevoeging opgeven.

Iedereen / eigen

In het veld Iedereen / eigen selecteert u het bereik van de permissie. Voor apotheken geldt dat zij enkel cliënten mogen zien waaraan zij medicatie leveren. Permissies voor apotheken hebben daarmee altijd het bereik Alleen eigen. Zorg er dus voor dat dit bereik is geselecteerd.

Hierna hebt u alle benodigde velden ingevuld en voegt u de permissie toe met de knop Opslaan. De nieuwe permissie is direct effectief.



Medisch Hulpmiddel

Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat (medicatie)fouten kunnen worden voorkomen. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en wordt beschouwd als een medisch hulpmiddel (MDR Klasse I) . Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Medimo B.V. h.o.d.n. Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd tegen de ISO 27001, ISO9001, ISO27799 en NEN 7510. Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2025-3, productiedatum: 23-09-2025

CE certificate

Medisch Hulpmiddel

Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat (medicatie)fouten kunnen worden voorkomen. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en wordt beschouwd als een medisch hulpmiddel (MDR Klasse I) . Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Medimo B.V. h.o.d.n. Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd tegen de ISO 27001, ISO9001, ISO27799 en NEN 7510. Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2025-4, productiedatum: 02-12-2025

CE certificate
    • Related Articles

    • Permissies in Medimo

      In dit artikel worden de meest gebruikte permissies in Medimo kort toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting op de permissies kunt u het Excel document in de bijlage raadplegen. Ook permissies die betrekking hebben op beheer en e-mail verkeer ...
    • Hoe maak ik een account voor een functioneel applicatiebeheerder aan?

      Voor het maken van een account voor een functioneel applicatiebeheerder moet u het volgende doen: Aanmaken gebruiker Toekennen permissies Let op! Als er geen derde entiteit is voor functioneel applicatiebeheerders, dan dient u deze aan te maken. ...
    • Hoe maak ik een account voor een arts/voorschrijver aan?

      Voor het maken van een account voor een arts moet u het volgende doen: Aanmaken arts entiteit Aanmaken gebruiker Toekennen permissies Aanmaken arts entiteit Het aanmaken van een arts entiteit kan vanuit de lijst met arts entiteiten. Gebruik het ...
    • Hoe maak ik een gebruiker aan die alleen de medicatie van de cliënt mag raadplegen?

      Hiervoor moet de gebruiker de permissie 'Bekijk medicatie' hebben. Om te voorkomen dat de gebruiker berichten ontvangt (per e-mail en in Medimo) betreffende de cliënt, raad Medimo aan de gebruiker onder een derde entiteit te maken. Raad pleeg ...
    • Hoe maak ik een nieuwe cliënt aan?

      Veelal is Medimo gekoppeld aan een ECD/EPD. Een onderdeel van deze koppeling is de NAW-koppeling. Hiermee worden de wijzingen in het ECD/EPD automatische doorgevoerd in Medimo. Toch zijn er situatie waar een cliënt handmatig moet worden aangemaakt, ...