Bovenin aan de rechterzijde worden links weergegeven om bijvoorbeeld de historie of de gebruikers te raadplegen. Daaronder worden de instellingen van de afdeling entiteit getoond.
Toelichting op velden / instellingen
Hieronder volgt een toelichting op de getoonde velden.
Naam, Adres, Postcode, Plaats, Telefoonnummer, Faxnummer
Dit zijn de contactgegevens van de afdeling. Deze gegevens worden getoond bij klinische locaties (en daarmee afdelingen) op toedienlijsten en recepten. Voor poliklinische en thuislocaties worden de thuisgegevens van de cliënt gebruikt.
Standaard uitdeeltijden
Deze tijden stellen de standaard (uit)deeltijden vast. Meestal zijn dit de rondes in de ochtend, middag, voor het avondeten en voor het slapen. Deze tijden worden onder andere gebruikt om het invoeren van medicatie te vergemakkelijken. Er kunnen maximaal 6 standaard uitdeeltijden worden opgegeven.
Standaard voorschrijver / Standaard apotheek
Per cliënt wordt vastgelegd wie de verantwoordelijke arts en de leverende apotheek zijn. Voor klinische locaties gebruikt Medimo de arts en apotheek uit de locatietoewijzing. Krijgt de cliënt een locatietoewijzing op deze afdeling, dan worden standaard deze arts en apotheek toegewezen. Voor poliklinische en thuislocaties worden de arts en apotheek uit de thuisgegevens gebruikt, en worden deze velden genegeerd.
Deadline vandaag(min)
Bij het voorschrijven of bestellen van medicatie moet een ingangsmoment of gewenste leverdatum worden opgegeven. Op verschillende plekken in Medimo kan worden ingesteld dat dit 'Vandaag' moet zijn. De deadline bepaalt of de datum van vandaag of (bij overschrijding van de deadline) de datum van morgen wordt gebruikt. De deadline wordt uitgedrukt in minuten voor het einde van de dag. Als de deadline bijvoorbeeld 16:00 uur is, dan is dit 480 minuten (8 uur x 60 minuten). Wordt vóór 16:00 uur een aanvraag gedaan, dan is dit vóór de deadline en wordt de datum van vandaag gebruikt. Na 16:00 uur wordt de datum van morgen gehanteerd.
1e (en 2de) weekroldag, ingangstijd, deadline (min)
Bij het voorschrijven van medicatie moet een ingangsmoment worden opgegeven. In Medimo kan worden ingesteld dat dit per ingang van de 'weekroldag' gebeurt. Hierbij wordt gekeken naar de huidige medicatierollen van de cliënt. Heeft de cliënt geen rol, dan wordt teruggevallen op deze waarden. U geeft hier ook een deadline op. De deadline bepaalt of de datum (en tijd) van de aankomende weekroldag wordt gebruikt of, bij overschrijding van de deadline, de datum van de opvolgende weekroldag.
U kunt ook instellen dat er 'dagelijks' een rol wordt geleverd. Dit stelt u in bij de eerste weekrol dag. Deze optie gebruikt u wanneer er vaker dan 3 keer per week een medicatierol wordt geleverd. Voor afdelingen waar 'dagelijks' een medicatierol wordt geleverd geldt het volgende:
- De periode van de toedienregistratie in de webversie is van maandag tot en met zondag
- Onderscheid wel/niet in rol op de toedienregistratie wordt afgeleid van dagelijkse rol
Onderscheid wel/niet in rol
Op de toedienregistratie wordt onderscheid gemaakt in medicatie dat in de medicatierol zit en medicatie dat daar buiten zit. Dit wordt ook wel losse medicatie genoemd. In de klinische setting wordt hiervoor gekeken naar de medicatierol die is gemaakt in Medimo. Wordt er 'dagelijks' een medicatierol gemaakt, dan gaat Medimo hier anders mee om.
Betreft het een continu recept en zit de medicatie in de huidige medicatierol, dan wordt er vanuit gegaan dat deze ook in de toekomstige medicatierollen zit. Om die reden wordt op de toedienregistratie getoond dat de medicatie ook voor de rest van de week in de rol zit. Dit ondanks dat er voor die dagen nog geen medicatierol is gemaakt.
Wekelijkse / 2-wekelijkse rol
Hier legt u vast hoe vaak de medicatierol wordt geleverd: wekelijks, op de even weken (2-wekelijkse rol) of de oneven weken (2-wekelijkse rol). Deze instelling heeft geen invloed op de weergave van de toedienlijst.
1e (en 2de) weekleverdag, deadline (min)
Bij het bestellen van medicatie wordt om een gewenste leverdatum gevraagd. In Medimo kan worden ingesteld dat dit de 'weekleverdag' moet zijn. Wordt hiervoor gekozen, dan gebruikt Medimo deze velden om de datum te berekenen. U geeft ook hier een deadline op, die bepaalt of de datum (en tijd) van de aankomende weekleverdag wordt gebruikt of, bij overschrijding van de deadline, de datum van de opvolgende weekleverdag.
Bulklevering aantal dagen
De apotheek kan een bulklevering aanmaken. Het aantal stuks in de bulklevering wordt door Medimo berekend. Hierbij wordt onder andere het aantal dagen voor de bulklevering gebruikt. Maakt de apotheek geen bulkleveringen aan, dan vult u hier 0 in.
Uitgifte-levering aantal dagen
Bij gebruik van de 'Uitgifte module' worden in Medimo uitgiftes klaargezet. Dit veld bepaalt voor hoeveel dagen de uitgifte geldt. Als u hier bijvoorbeeld 7 invult, dan worden uitgiftes klaargezet voor 7 dagen aan medicatie. Maakt u geen gebruik van deze module, dan vult u hier 0 in.
Memocode
In een klinische setting maakt de apotheek in Medimo de opdracht aan voor de medicatierollen. Deze opdracht wordt vanuit Medimo verstuurd naar de partij die de medicatierollen verpakt. Vaak wil deze partij een identificatiecode van de afdeling waarvoor de medicatierollen worden verpakt. Medimo gebruikt hiervoor dit veld. De apotheek geeft aan welke Memocode u hier moet invullen. Wordt er geen medicatierollen geleverd of gebruikt de apotheek hiervoor een ander systeem, dan laat u dit veld leeg.
Is er geen Memocode ingevuld, dan worden voor cliënten van die afdeling geen opdrachten gemaakt voor de medicatierollen. Hiervoor wordt gewaarschuwd als de apotheek een opdracht wil maken voor dergelijke afdelingen.
Toedienlijst volgorde
Hier stelt u in hoe de cliënten worden gesorteerd bij het openen van de 'werklijst afdeling' of 'toedienregistratie afdeling'. Ook wordt deze waarde gebruikt voor de sortering van papieren toedienlijsten.
Toedienlijst / Bestellijst op weekdoosdag
Medimo kan wekelijks een papieren toedienlijst en bestellijst naar de afdeling mailen. Meestal wordt er gebruik gemaakt van toedienregistratie en medicatieherhaling in Medimo. In dat geval zijn deze papieren lijsten overbodig en staat deze optie uit. Deze optie staat los van eventuele back-up toedienlijsten die dagelijks worden gemaild.
Altijd diagnose behandel combinatie (DBC)
Locatietoewijzingen kunnen als 'Diagnose behandel combinatie (DBC)' worden gemarkeerd. Dit wordt in Medimo gebruikt in overzichten. Door deze optie te activeren, wordt automatisch de locatietoewijzing van de afdeling gemarkeerd als diagnose behandel combinatie.
Altijd bijlocatie
Locatietoewijzingen kunnen een hoofdtoewijzing of een bijlocatie zijn. Hoofdtoewijzingen zijn vaak het verblijf of de poliklinische afdeling waar de cliënt is opgenomen. Bijlocaties worden gebruikt voor bijvoorbeeld dagbestedingen. Standaard worden locatietoewijzingen gemarkeerd als hoofdtoewijzing. Door deze optie te activeren, markeert Medimo de toewijzing niet als hoofdtoewijzing, maar als bijlocatie.
Hoofdlocatietoewijzing (standaard)
Huidige toewijzingen aanpassen
Vink deze optie aan als u de arts en/of apotheek van de afdeling aanpast en deze wijzigingen wilt doorvoeren bij de cliënten. Meer informatie daarover vindt u hier.