Afdeling herhaalmedicatie inrichten

Afdeling herhaalmedicatie inrichten

Om het bestellen van medicatie door de zorg te faciliteren, moet het één en ander conform de werkafspraken worden ingericht. Hierbij moet er met de volgende onderwerpen rekening worden gehouden.

Permissies

Gebruikers die herhaalmedicatie gaan bestellen, moeten in het bezit zijn van de volgende permissies:
  1. Bestel herhaalmedicatie
  2. Bekijk medicatie
Gebruikers die inzage tot overzichten behoeven die betrekking hebben op herhaalmedicatie moeten in het bezit zijn van de permissie:
  1. Toon overzichten medicatie informatie

Waarschuwing extra kosten

Binnen Medimo wordt gebruik gemaakt van een aantal termen die instelbaar zijn in de Basisterminologie. Twee van deze termen hebben betrekking op het tonen van de 'extra kosten waarschuwing'. Bij het opgeven van de gewenste leverdatum. Deze termen zijn:
  1. Waarschuwing extra kosten levering vandaag - Wordt getoond bij bestelling die vandaag geleverd moeten worden.
  2. Waarschuwing extra kosten levering voor weeklevering - Wordt getoond bij bestelling die op een andere dag dan de reguliere levering moet worden geleverd.
Geeft u geen waarde op in het veld, dan wordt er geen waarschuwing getoond tijdens het bestellen.

Entiteiten

Om het bestellen van medicatie beter aan te laten sluiten op de werkafspraken, dient het één en ander te worden ingesteld bij de verschillende entiteiten. Hieronder wordt per entiteit daarop een toelichting gegeven.

Locatie entiteit 'Herh.aanvr afdeling per'

Tijdens het opgeven van de bestelling wordt een 'Lever svp per'-datum voor ingevuld. Om deze datum te berekenen, wordt onder andere gekeken naar het veld 'Herh.aanvr afdeling per'. Dit veld kan één van de volgende waarden hebben:
  1. Vandaag
  2. Morgen
  3. Weekdoos - Dit is de 'standaard leverdag' van de afdeling waar de cliënt verblijft. 
Ondanks dat de 'Lever svp per'-datum voor ingevuld is, kan de gebruiker die indien nodig aanpassen. 

Naast de 'Lever svp per'-datum is dit veld ook van invloed op de 'spoedlevering'-melding die kan worden getoond. Hierbij geldt het volgende:
  1. Is er gekozen voor vandaag, dan wordt er geen waarschuwing getoond.
  2. Is er gekozen voor morgen, dan wordt er een waarschuwing getoond als medicatie vandaag moet worden geleverd.
  3. Is er gekozen voor weekdoos, dan wordt er een waarschuwing getoond als de gewenste leverdag afwijkt van de standaard. 

Locatie entiteit 'Opiumwet/sedativa herhalen'

Twee andere configuraties van de locatie entiteit die betrekking hebben op het bestellen, zijn 'Opiumwet herhalen' en 'Sedativa herhalen'. De waarden van deze velden bepalen in hoeverre het bestellen van dergelijke geneesmiddelen wordt geblokkeerd. Meer informatie daarover vindt u hier.

Locatie entiteit module

De apotheek kan de bestelling via EDIFACT ontvangen. Hiervoor moet dan wel worden voldaan aan de voorwaarden. Één van de voorwaarden is het activeren van de GDS/EDI module voor de locatie waar de cliënt verblijft. 
Let op! Er kunnen kosten verbonden zijn aan het activeren van de GDS/EDI module. Neem contact op met de Medimo accountmanager om na te gaan in hoeverre dat voor uw organisatie geldt.

Meer informatie over de modules vindt u hier.

Afdeling entiteit

Per afdeling entiteit wordt ingesteld wat de 'Weekleverdag' en de deadline in minuten daarvoor is. Is bij de locatie entiteit aangeven dat er standaard per weekdoos wordt geleverd, dan gebruikt Medimo deze velden om de 'Lever svp per'-datum te berekenen. Wordt er tweemaal per week een reguliere levering gedaan, dan kunt u een tweede 'Weekleverdag' en deadline opgeven. 

Meer informatie hierover vindt u hier.

Apotheek

Voor de apotheek geldt dat die de herhaalaanvragen ontvangt. Om dit beter aan te laten sluiten op werkprocessen, kan de apotheek hiervoor het één en ander configureren. Hieronder volgt daarvan een toelichting.

Ontvangst per EDIFACT

Over het algemeen wenst de apotheek de aanvragen per EDIFACT te ontvangen. Hierdoor kan de aanvraag direct worden verwerkt in het apotheek informatiesysteem. Om een EDIFACT te kunnen sturen moet de module GDS/EDI zijn geactiveerd voor de locatie waar de cliënt verblijft. Ook moet de apotheek hebben ingesteld in Medimo om herhaalaanvragen via EDIFACT te versturen.

Ontvangst per e-mail

Als er veilig gemaild kan worden naar de apotheek, dan kan die de aanvraag per e-mail ontvangen. Hiervoor moet de permissie 'Ontvang email over geneesmiddelaanvragen' worden toegevoegd aan het e-mailadres waarnaar de aanvraag moet worden verstuurd. Instructies daarvoor staan in dit artikel.

Autoriseren vóór ontvangst

Indien gewenst kan de apotheek instellen dat een herhaalaanvraag moet worden geautoriseerd voordat de bestelling wordt gestuurd naar de apotheek. De werking hiervan komt overeen met het autoriseren van receptmutaties. De apotheek kan dit middels een setting bij de apotheek entiteit instellen. Hierbij is keuze uit de volgende settings:
  1. Autoriseer bestellingen - Dit zijn alle herhaalaanvragen en aanvragen om de werkvoorraad aan te vullen. 
  2. Apotheek autoriseert bestellingen opiaten - Dit zijn aanvragen van opiaten. Dit gaat om herhaalaanvragen en aanvragen om de werkvoorraad aan te vullen.
Meer informatie over het toevoegen van settings aan de apotheek vindt u hier.




Medisch Hulpmiddel

Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat er minder fouten worden gemaakt. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en is als zodanig een medisch hulpmiddel. Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd onder ISO 27.001 en NEN 7510. Medimo voldoet aan de Medical Device Regulation (MDR, klasse I). Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2024-4, productiedatum: 01-10-2024​

CE certificate
    • Related Articles

    • Werkvoorraad algemeen inrichten

      Om het bestellen van medicatie voor de werkvoorraad te faciliteren, moet het één en ander conform de werkafspraken worden ingericht. Hierbij moet er met de volgende onderwerpen rekening worden gehouden. Permissies Gebruikers die medicatie voor de ...
    • Inrichten Intakeformulier medicatie-import

      Dit is een actie die wordt toegevoegd wanneer een cliënt wordt opgenomen. Hiermee kan een zorgmedewerker: Toestemming van de cliënt vastleggen voor het gebruik van de importkoppeling(*) De apotheek van inschrijving controleren - Indien nodig kan deze ...
    • Afdeling entiteit

      Een afdeling entiteit stelt doorgaans een afdeling, woongroep, team of een deel daarvan voor. De configuraties die u op dit niveau doet, hebben betrekking op de cliënten die verblijven op deze afdeling. Ook kunt gebruikers aanmaken onder de afdeling. ...
    • De deeltijden van de afdeling zijn gewijzigd. Kan dit worden aangepast?

      Ja. Functioneel applicatiebeheerders kunnen de standaard deeltijden aanpassen bij de afdeling entiteit. Let op! Het aanpassen van de standaard deeltijden heeft geen invloed op de huidige voorgeschreven medicatie. Is dit wel wenselijk dan kan de ...
    • Hoe maak ik een afdeling entiteit aan?

      Dit kunt u met de knop '+ Nieuwe toevoegen' vanuit de lijst met afdeling entiteiten. Afdeling entiteiten worden aangemaakt onder een locatie entiteit. Voordat u de afdeling gaat aanmaken moet bekend zijn onder welke locatie entiteit die moet worden ...