Berichten

Berichten

In de zorg is duidelijke en veilige communicatie essentieel, vooral als het gaat om medicatiebeheer. Met de berichtenfunctie kunnen voorschrijvers, apotheken en de zorg eenvoudig met elkaar communiceren betreffende de medicatie van de cliënt. Of het nu gaat om het delen van nieuwe voorschriften, het bespreken van wijzigingen of het stellen van vragen – alles gebeurt via een beveiligd platform dat de privacy van de cliënt waarborgt. Deze handleiding leidt u stap voor stap door het gebruik van deze berichtenfunctie, zodat u optimaal kunt profiteren van de voordelen van deze efficiënte communicatietool.

Berichten overzicht

In het hoofdmenu wordt de knop 'Berichten' getoond. Zijn er nieuwe berichten voor uw eigen cliënten, dan wordt in deze knop een rode badge weergeven.
Voorbeeld hoofdmenu met rode badge
Ook wordt het aantal inkomende berichten in de badge getoond


Hiermee gaat u naar de lijst met berichten. Dit kunt u vergelijken met een e-mail inbox en komt overeen met de onderstaande afbeelding.


Hier worden alle inkomende berichten van cliënten waarvoor u permissies hebt weergegeven. Standaard wordt de filter toegepast om alleen berichten van uw eigen cliënten te zien. Zijn er geen inkomende berichten betreffende uw eigen cliënten, dan worden de berichten van cliënten waarvoor u waarneemt getoond. Met de quickfilter 'Eigen cliënten | Waarneming' kunt u zelf schakelen tussen deze twee weergaven. 
Uitgaande berichten
Naast inkomende, kunt u ook uitgaande berichten nagaan. Dit zijn berichten die u hebt gemaakt. U kunt dit vergelijken met een e-mail outbox en betreffen alleen berichten van uw eigen cliënten. Gebruik hiervoor de filter 'Uitgaand'.

Bericht raadplegen

Wanneer u klikt op het bericht, dan navigeert u naar de status van de cliënt, waar het betreffende bericht is geopend. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.

Vanuit hier kunt u de details nagaan en het bericht in behandeling nemen. Meer daarover in het hoofdstuk 'Bericht afhandelen'.

Berichten in status

In de status van de cliënt wordt bovenin aan de rechterzijde de knop 'Berichten' getoond. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld. 


Ook wordt in een rode badge het aantal actieve berichten van de cliënt weergegeven. Hierdoor is ook voor de persoon die waarneemt direct zichtbaar of er actieve berichten zijn. 
Klik op de knop om de lijst van actieve berichten te openen
Dit zijn alle berichten betreffende de cliënt. Deze berichten worden in een pop-up weergegeven. Dit komt overeen met de onderstaande afbeelding.

Klik vervolgens op het bericht om deze in een tweede pop-up te openen
Dit komt overeen met de onderstaande afbeelding.

Is er één actief inkomend bericht, dan wordt bij het openen van de berichten in de status, direct de details van dat bericht weergegeven. Deze kunt u dan direct in behandeling nemen. 

Gearchiveerde berichten

Berichten die zijn afgehandeld, worden gearchiveerd. Deze gearchiveerde berichten kunt u nagaan in de status van de cliënt. Daar kunt u in de lijst van berichten de filter 'Gearchiveerd' toepassen. 

Bericht afhandelen

Vanuit de details kunt u het bericht afhandelen. In praktijk betekent dit dat u een reactie geeft, of het bericht kenmerkt als gelezen. Doet u dit laatste, dan wordt dat terug gekoppeld aan de verzender. 
Berichtkenmerken
Boven het onderwerp aan de linkerzijde kunnen verschillende berichtkenmerken als icoon worden weergegeven. 


Dit zijn kenmerken die de verzender aan het bericht heeft gegeven. U kunt met de muis naar het icoon gaan om te zien welk kenmerk het betreft. Momenteel kan een bericht de volgende kenmerken hebben:
  1. Urgent
  2. Privé
  3. Expliciet gevraagd om reactie
  4. Uiterlijk reactie voor

Deelnemers
Aan de rechterzijde worden de deelnemers van het bericht getoond.


Dit kunnen artsen, apotheekmedewerkers of de zorg zijn. Alleen voor deelnemers is het bericht zichtbaar. De deelnemers herkent u aan de donkerblauwe kleur. Naast een groep deelnemers, kan een verzender ook extra specifieke gebruikers deel laten nemen aan het bericht. U kunt dat nagaan door met de muis naar de groep deelnemers te gaan. 

Bericht kenmerken als gelezen

Soms is een bericht alleen ter info en behoeft de verzender niet expliciet een reactie. In dat geval wordt in de detail de knop 'Gelezen' getoond. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.


Hiermee geeft u aan dat het bericht gelezen is, en handelt u die daarmee af. Dit wordt teruggekoppeld aan de verzender. 

Reactie geven op bericht

U kunt onderaan de conversatie een bericht toevoegen. Is dat veld leeg, dan is de knop opslaan geblokkeerd. Pas nadat u het veld hebt gevuld, wordt de knop opslaan actief en kunt u de reactie sturen. 
Opslaan knop geblokkeerd
Opslaan knop actief
Opslaan knop geblokkeerd

Opslaan knop actief

Bericht printen / kopiëren naar klembord

Bovenin aan de linkerzijde worden icoontjes weergeven om het bericht te printen of te kopiëren naar het klembord. 

Klik voor afbeelding

Hiermee kunt u het bericht plakken in een willekeurig dossier. Bij het printen of kopiëren van het bericht wordt de volgende informatie overgenomen:
  1. Cliëntinfo - Hieronder vallen naam, geboortedatum, leeftijd en de afdeling.
  2. Onderwerp
  3. Conversatie

Nieuw bericht maken

Berichten kunnen onder andere in de status van de cliënt, tijdens voorschrijven en autoriseren van medicatie-opdrachten en bij een Medicatie Beoordeling (MBO) worden gemaakt. Voor alle plekken geldt dat de werking hetzelfde is. We gebruiken in dit artikel het autoriseren van een medicatie-opdracht als voorbeeld. Daar kunt u onder andere vanuit de medicatiebewaking een bericht maken. 
Bericht maken tijdens autoriseren (Medicatiebewaking)
Hiermee wordt het autoriseren van de medicatie-opdracht van de voorschrijver bedoelt. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.

Klik op de interactie
Hiermee vouwt u die open en worden er extra opties getoond. Dit komt overeen met de onderstaande afbeelding.

Klik op het tabblad bericht
Hiermee opent u het berichtvenster. Dit ziet eruit zoals de afbeelding hieronder.


Door vanuit het signaal het berichten venster te openen, wordt het signaal automatisch als onderwerp gevuld. Indien nodig kunt het onderwerp aanpassen. 
Typ uw bericht
Gebruik daarvoor het veld onder het onderwerp.


Hierna heeft u alle verplichte velden gevuld. U kunt nog extra kenmerken aan het berichten geven en extra deelnemers toevoegen. Meer daarover in ...
Klik op Opslaan
Hiermee maakt u het bericht aan en wordt deze verzonden naar de deelnemers.

Deelnemers (toevoegen)

Het bericht is alleen voor de deelnemers zichtbaar. U bent daar één van. Bij het maken van een bericht kunt u deelnemers toevoegen. Dit kunnen groepen deelnemers (arts, apotheek, de zorg), maar ook specifieke deelnemers zijn. Tijdens het maken van het bericht wordt boven het onderwerp aan de rechterzijde de mogelijke deelnemers(groepen) getoond. Groepen die donkerblauw kleuren zijn geselecteerde deelnemers. U kunt klikken op de groep om deze te selecteren/uit te sluiten. 
Specifieke deelnemers toevoegen
Indien gewenst kunt u specifieke deelnemers toevoegen. 

Kenmerken toevoegen

Er zijn extra opties beschikbaar om het bericht te kenmerken. Hiermee kunt u bijvoorbeeld een einddatum toevoegen of aangeven dat het bericht urgent is. Ook kan een kenmerk invloed hebben op de afhandeling van het bericht en voor welke gebruikers het bericht zichtbaar is.  
Prive
Expliciet vragen om reactie
Urgent
Einddatum toevoegen
Prive
Standaard is een bericht ook leesbaar voor waarnemers. Hierdoor kunnen betrokken ook in de waarneemsituatie met elkaar communiceren. Markeert u het bericht als privé, dan is het bericht niet zichtbaar voor waarnemers. 
Expliciet vragen om reactie
De ontvangers van het bericht kunnen een reactie geven of het bericht markeren als gelezen. U kunt expliciet vragen om reactie. In dat geval kunnen de ontvangers alleen het bericht afhandelen als ze antwoord geven. Het is voor de ontvangers dan niet mogelijk om het bericht te markeren als gelezen. 
Urgent
Berichten die als urgent zijn gemarkeerd krijgen in het berichtenoverzicht een uitroepteken. Hierdoor is voor de ontvanger direct zichtbaar dat het bericht urgent is en zo snel mogelijk in behandeling moet worden genomen.
Einddatum toevoegen
Soms is een bericht niet urgent, maar wilt u wel voor een bepaalde datum reactie hebben. In dat geval kunt u een einddatum toevoegen. Deze datum wordt getoond aan de ontvanger.
 

Demonstratie video's

In onderstaande video's wordt gedemonstreerd hoe de berichtenfunctie kan worden gebruikt voor communicatie tussen voorschrijver en apotheek.

Deel 1 - Voorstellen alternatief



Deel 2 - Reactie toevoegen aan bericht



Deel 3 - Bericht afsluiten








Medisch Hulpmiddel

Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat (medicatie)fouten kunnen worden voorkomen. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en wordt beschouwd als een medisch hulpmiddel (MDR Klasse I) . Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Medimo B.V. h.o.d.n. Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd tegen de ISO 27001, ISO9001, ISO27799 en NEN 7510. Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2024-5, productiedatum: 03-12-2024 

CE certificate
    • Related Articles

    • Kan Medimo ook e-mail berichten sturen naar Lifeline / Zorgmail?

      Ja. Wanneer de zorgorganisatie haar mail heeft ondergebracht bij Zorgmail, dan kan Medimo via het E-zorgnetwerk de berichten veilig bij Zorgmail bezorgen. Deze netwerken zijn met elkaar gekoppeld, waardoor onderling mailverkeer over een veilig ...
    • Kan een gebruiker zelf de berichten instellingen aanpassen?

      Ja, dit kan op 2 plekken. De plek waar de gebruiker dit moet hangt af van het type bericht. Berichten in Gebruiker menu - Deze kan de gebruiker zelf aanpassen. Voor meer informatie hierover kunt artikel Eigen gebruikersinstellingen raadplegen. ...
    • Wanneer stuurt Medimo berichten van mutaties bij cliënten?

      Medimo wacht met versturen om af te wachten of er nog meer wijzigingen van dezelfde cliënt volgen. Bijvoorbeeld volgt na een ontslag frequent ook weer een opname op een andere afdeling. Om niet voor iedere mutatie aparte mails te sturen wacht Medimo ...
    • Kan elke type user alle soorten e-mail ontvangen?

      Nee, dat geldt momenteel niet voor alle berichten. Voor bepaalde berichten is het essentieel dat je een relatie hebt met de cliënt, bijvoorbeeld voor actieberichten. Een derde gebruiker heeft geen dergelijke relatie met de cliënt en kan daarom deze ...
    • Waarom moet ik een certificaat installeren?

      Berichten van Medimo worden per e-mail verstuurd. Deze kunnen echter privacygevoelige informatie bevatten die derden niet mogen/hoeven zien. Daarom worden de e-mail berichten versleuteld verstuurd. Alleen de houder van het certificaat kan dan de ...