In de zorg is duidelijke en veilige communicatie essentieel, vooral als het gaat om medicatiebeheer. Met de berichtenfunctie kunnen voorschrijvers, apotheken en de zorg eenvoudig met elkaar communiceren betreffende de medicatie van de cliënt. Of het nu gaat om het delen van nieuwe voorschriften, het bespreken van wijzigingen of het stellen van vragen – alles gebeurt via een beveiligd platform dat de privacy van de cliënt waarborgt. Deze handleiding leidt u stap voor stap door het gebruik van deze berichtenfunctie, zodat u optimaal kunt profiteren van de voordelen van deze efficiënte communicatietool.
Berichten overzicht
In het hoofdmenu wordt de knop 'Berichten' getoond. Zijn er nieuwe berichten voor uw eigen cliënten, dan wordt in deze knop een rode badge weergeven.
Ook wordt het aantal inkomende berichten in de badge getoond
Hiermee gaat u naar de lijst met berichten. Dit kunt u vergelijken met een e-mail inbox en komt overeen met de onderstaande afbeelding.
Hier worden alle inkomende berichten van cliënten waarvoor u permissies hebt weergegeven. Standaard wordt de filter toegepast om alleen berichten van uw eigen cliënten te zien. Zijn er geen inkomende berichten betreffende uw eigen cliënten, dan worden de berichten van cliënten waarvoor u waarneemt getoond. Met de quickfilter 'Eigen cliënten | Waarneming' kunt u zelf schakelen tussen deze twee weergaven.
Naast inkomende, kunt u ook uitgaande berichten nagaan. Dit zijn berichten die u hebt gemaakt. U kunt dit vergelijken met een e-mail outbox en betreffen alleen berichten van uw eigen cliënten. Gebruik hiervoor de filter 'Uitgaand'.
Bericht raadplegen
Wanneer u klikt op het bericht, dan navigeert u naar de status van de cliënt, waar het betreffende bericht is geopend. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.
Vanuit hier kunt u de details nagaan en het bericht in behandeling nemen. Meer daarover in het hoofdstuk 'Bericht afhandelen'.
Berichten in status
In de status van de cliënt wordt bovenin aan de rechterzijde de knop 'Berichten' getoond. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.
Ook wordt in een rode badge het aantal actieve berichten van de cliënt weergegeven. Hierdoor is ook voor de persoon die waarneemt direct zichtbaar of er actieve berichten zijn.
Dit zijn alle berichten betreffende de cliënt. Deze berichten worden in een pop-up weergegeven. Dit komt overeen met de onderstaande afbeelding.
Dit komt overeen met de onderstaande afbeelding.
Is er één actief inkomend bericht, dan wordt bij het openen van de berichten in de status, direct de details van dat bericht weergegeven. Deze kunt u dan direct in behandeling nemen.
Gearchiveerde berichten
Berichten die zijn afgehandeld, worden gearchiveerd. Deze gearchiveerde berichten kunt u nagaan in de status van de cliënt. Daar kunt u in de lijst van berichten de filter 'Gearchiveerd' toepassen.
Bericht afhandelen
Vanuit de details kunt u het bericht afhandelen. In praktijk betekent dit dat u een reactie geeft, of het bericht kenmerkt als gelezen. Doet u dit laatste, dan wordt dat terug gekoppeld aan de verzender.
Boven het onderwerp aan de linkerzijde kunnen verschillende berichtkenmerken als icoon worden weergegeven.
Dit zijn kenmerken die de verzender aan het bericht heeft gegeven. U kunt met de muis naar het icoon gaan om te zien welk kenmerk het betreft. Momenteel kan een bericht de volgende kenmerken hebben:
- Urgent
- Privé
- Expliciet gevraagd om reactie
- Uiterlijk reactie voor
Aan de rechterzijde worden de deelnemers van het bericht getoond.
Dit kunnen artsen, apotheekmedewerkers of de zorg zijn. Alleen voor deelnemers is het bericht zichtbaar. De deelnemers herkent u aan de donkerblauwe kleur. Naast een groep deelnemers, kan een verzender ook extra specifieke gebruikers deel laten nemen aan het bericht. U kunt dat nagaan door met de muis naar de groep deelnemers te gaan.
Bericht kenmerken als gelezen
Soms is een bericht alleen ter info en behoeft de verzender niet expliciet een reactie. In dat geval wordt in de detail de knop 'Gelezen' getoond. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.
Hiermee geeft u aan dat het bericht gelezen is, en handelt u die daarmee af. Dit wordt teruggekoppeld aan de verzender.
Reactie geven op bericht
U kunt onderaan de conversatie een bericht toevoegen. Is dat veld leeg, dan is de knop opslaan geblokkeerd. Pas nadat u het veld hebt gevuld, wordt de knop opslaan actief en kunt u de reactie sturen.
Bericht printen / kopiëren naar klembord
Bovenin aan de linkerzijde worden icoontjes weergeven om het bericht te printen of te kopiëren naar het klembord.
Hiermee kunt u het bericht plakken in een willekeurig dossier. Bij het printen of kopiëren van het bericht wordt de volgende informatie overgenomen:
- Cliëntinfo - Hieronder vallen naam, geboortedatum, leeftijd en de afdeling.
- Onderwerp
- Conversatie
Nieuw bericht maken
Berichten kunnen onder andere in de status van de cliënt, tijdens voorschrijven en autoriseren van medicatie-opdrachten en bij een Medicatie Beoordeling (MBO) worden gemaakt. Voor alle plekken geldt dat de werking hetzelfde is. We gebruiken in dit artikel het autoriseren van een medicatie-opdracht als voorbeeld. Daar kunt u onder andere vanuit de medicatiebewaking een bericht maken.
Hiermee wordt het autoriseren van de medicatie-opdracht van de voorschrijver bedoelt. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.
Hiermee vouwt u die open en worden er extra opties getoond. Dit komt overeen met de onderstaande afbeelding.
Hiermee opent u het berichtvenster. Dit ziet eruit zoals de afbeelding hieronder.
Door vanuit het signaal het berichten venster te openen, wordt het signaal automatisch als onderwerp gevuld. Indien nodig kunt het onderwerp aanpassen.
Gebruik daarvoor het veld onder het onderwerp.
Hierna heeft u alle verplichte velden gevuld. U kunt nog extra kenmerken aan het berichten geven en extra deelnemers toevoegen. Meer daarover in ...
Hiermee maakt u het bericht aan en wordt deze verzonden naar de deelnemers.
Deelnemers (toevoegen)
Het bericht is alleen voor de deelnemers zichtbaar. U bent daar één van. Bij het maken van een bericht kunt u deelnemers toevoegen. Dit kunnen groepen deelnemers (arts, apotheek, de zorg), maar ook specifieke deelnemers zijn. Tijdens het maken van het bericht wordt boven het onderwerp aan de rechterzijde de mogelijke deelnemers(groepen) getoond. Groepen die donkerblauw kleuren zijn geselecteerde deelnemers. U kunt klikken op de groep om deze te selecteren/uit te sluiten.
Indien gewenst kunt u specifieke deelnemers toevoegen.
Kenmerken toevoegen
Er zijn extra opties beschikbaar om het bericht te kenmerken. Hiermee kunt u bijvoorbeeld een einddatum toevoegen of aangeven dat het bericht urgent is. Ook kan een kenmerk invloed hebben op de afhandeling van het bericht en voor welke gebruikers het bericht zichtbaar is.
Prive
Standaard is een bericht ook leesbaar voor waarnemers. Hierdoor kunnen betrokken ook in de waarneemsituatie met elkaar communiceren. Markeert u het bericht als privé, dan is het bericht niet zichtbaar voor waarnemers.
Expliciet vragen om reactie
De ontvangers van het bericht kunnen een reactie geven of het bericht markeren als gelezen. U kunt expliciet vragen om reactie. In dat geval kunnen de ontvangers alleen het bericht afhandelen als ze antwoord geven. Het is voor de ontvangers dan niet mogelijk om het bericht te markeren als gelezen.
Urgent
Berichten die als urgent zijn gemarkeerd krijgen in het berichtenoverzicht een uitroepteken. Hierdoor is voor de ontvanger direct zichtbaar dat het bericht urgent is en zo snel mogelijk in behandeling moet worden genomen.
Einddatum toevoegen
Soms is een bericht niet urgent, maar wilt u wel voor een bepaalde datum reactie hebben. In dat geval kunt u een einddatum toevoegen. Deze datum wordt getoond aan de ontvanger.
Demonstratie video's
In onderstaande video's wordt gedemonstreerd hoe de berichtenfunctie kan worden gebruikt voor communicatie tussen voorschrijver en apotheek.
Deel 1 - Voorstellen alternatief
Deel 2 - Reactie toevoegen aan bericht
Deel 3 - Bericht afsluiten
Medisch Hulpmiddel
Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat (medicatie)fouten kunnen worden voorkomen. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en wordt beschouwd als een medisch hulpmiddel (MDR Klasse I) . Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Medimo B.V. h.o.d.n. Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd tegen de ISO 27001, ISO9001, ISO27799 en NEN 7510. Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2024-5, productiedatum: 03-12-2024