Dit artikel beschrijft onder andere de werking van de koppeling, welke foutmeldingen er kunnen optreden en hoe deze zijn
op te lossen.
CGM dient de koppeling in CGM te activeren alvorens de apotheek gebruik kan maken van de CGM-importkoppeling. Hiervoor dient de apotheek contact op te nemen met de leverancier van CGM.
Omschrijving
Het
kunnen importeren van medicatie wat in CGM is opgenomen in de
'Distributiegroep' naar Medimo. Hierdoor kan de zorg medicatie aftekenen
en herhalen zonder dat een arts deze handmatig hoeft in te voeren in
Medimo. Deze koppeling wordt doorgaans gebruikt voor bijvoorbeeld
thuiszorg of cliënten zonder-behandeling. De CGM-importkoppeling
kan NIET worden gebruikt om cliëntmutaties door te voeren zoals een
opname, ontslag of verhuizing.
Werking van de koppeling
Dit
hoofdstuk legt uit welk proces de koppeling doorloopt en wanneer Medimo
een mutatie doorvoert. Deze stappen zijn gevisualiseerd in onderstaande
afbeelding.
Hieronder een korte toelichting per stap.
- Ontvangen van de distributiegroep uit CGM
De
eerste stap is het ontvangen van de distributiegroep uit CGM.
De apotheek kan vanuit CGM handmatig een distributiegroep sturen, ook kan deze middels de scheduler automatisch periodiek de distributiegroepen sturen. Voor het maken van de distributiegroepen en de voorwaarden daarvan kunt u de documentatie van CGM raadplegen.
- Matchen van cliënten / nagaan van permissies
Nadat Medimo de distributiegroepen uit CGM succesvol heeft ontvangen, wordt bepaald in welke cluster Medimo zoekt naar de cliënten. Medimo bepaalt dit aan de hand van de permissies toegekend aan de CGM import-user in Medimo. Er wordt gekeken voor welke groep cliënten deze import-user de permissies 'Bekijk medicatie' en 'Pas basisinformatie cliënt aan' heeft. Medimo gaat in deze groep cliënten zoeken. Voor het zoeken in de groep gebruikt Medimo het mensnummer van de cliënt in CGM en matcht deze met de waarde 'Import vanuit apotheeksysteem - ID' in Medimo. Als er geen match is, valt Medimo terug op het BSN. Wordt daar ook geen match op gevonden dan logt Medimo een foutmelding in de 'log apotheekimport'. De laatste check in dit deel van het proces is nagaan of de import bij de cliënt in Medimo op 'Ja' staat. Staat deze op nee, dan blokkeert Medimo de toegang en logt een foutmelding.
- Bepalen welke medicatielijst actueler is
Het kan voorkomen, bijvoorbeeld in de AWN-situatie, dat medicatie handmatig in Medimo is aangepast. Bijvoorbeeld als de (waarneem)arts of Dienstapotheek in Medimo werkt. Om te voorkomen dat abusievelijk de handmatige mutatie in Medimo te niet wordt gedaan, blokkeert Medimo de import. De apotheek moet de medicatielijst in CGM actualiseren en opnieuw een distributiegroep sturen.
- Nagaan van de medicatie van de cliënt uit distributiegroep
Medimo
gaat na of de medicatie wat in de medicatielijst van de cliënt in de distributiegroep staat, verwerkt
kan worden. Lukt dit niet, dan stopt Medimo met de verwerking en logt een foutmelding in de 'Log apotheekimport'. Medimo verwerkt medicatie wat aan de volgende voorwaarden voldoet.
- Het voorschrift moet een WCIA-code (doseercode) hebben
- Toedienschema moet overeenkomen met de WCIA-code - De apotheek kan zelf bepalen voor hoeveel dagen een toedienschema wordt verstuurd.
- Verschillen nagaan en muteren
Als de medicatie van de cliënt uit de distributiegroep voldoet aan alle voorwaarden gaat Medimo na wat het verschil in de medicatielijsten is. Zit er een verschil in, dan past Medimo de status aan van de cliënt aan.
- Sturen van verwerkingsrapport
Medimo stuurt van de ontvangen gegevens een verwerkingsrapport. De apotheek ontvangt deze per mail. Vanwege privacygevoelige informatie in de e-mail, dient deze op een veilige manier te worden verzonden.
Log apotheekimport
Alle
verwerkingen, succesvol en onsuccesvol, worden gelogd in de 'Log
apotheekimport'. Deze log is inzichtelijk voor de apotheek en de
functioneel applicatiebeheerder van de zorginstelling. Via het 'Zoeken
in alles'-veld kunt u navigeren naar de 'Log apotheekimport'. Bent u een apotheekmedewerker, dan kunt u dit ook vanuit het hoofdmenu via Mijn apotheek > Apotheek import. Bent u functioneel applicatiebeheerder dan kunt u dit vanuit het hoofdmenu via Beheer > Logs > Apotheek import.
Medimo
toont in deze tabel per cliënt de verwerking. Is de verwerking niet
succesvol dan toont Medimo in de kolom 'Melding' wat de foutmelding is.
Er wordt in de tabel alleen informatie getoond van de cliënt en een
eventuele foutmelding. De daadwerkelijk 'medicatiedata' die Medimo ontvangt van CGM is te vinden in de log 'CGM import'. Deze log
is enkel beschikbaar voor de apotheek en de Medimo helpdesk.
De log apotheekimport bevat voor de apotheek alleen de cliënten waarvan die
de apotheek is. Voor de functioneel applicatiebeheerder bevat de log alle cliënten van de organisatie waarvoor wordt geïmporteerd, ongeacht wie de apotheek is.
Foutmeldingen
Als
Medimo de gegevens niet kan verwerken, dan wordt er een foutmelding
gelogd. Afhankelijk van de foutmelding dient de functioneel
applicatiebeheerder of de apotheek actie te ondernemen. Nadat één van
beide een aanpassing heeft gedaan. dienen de medicatiegegevens opnieuw te worden verstuurd vanuit CGM. Dit proces moet worden herhaald totdat er
geen foutmelding voor de cliënt wordt gelogd. Alle foutmeldingen en mogelijke oplossingen vindt u
hier.
AIS import mails
Bij gebruik van de importmodule worden verwerkingsrapporten per e-mail verzonden. Vanaf deze versie kan de beherend apotheker instellen welke e-mails worden ontvangen:
- Alleen de importrapportage (samenvattende mail), of
- De importrapportage én per cliënt een aparte e-mail met de importfouten.
Dit configureert u bij de apotheek entiteit onder de optie AIS import mails.
Niet-afroepbaar
In CGM kan per voorschrift worden aangegeven dat deze 'niet-afroepbaar' is. Hiermee geeft de apotheek aan dat deze medicatie niet herhaald kan worden door de zorg. Medimo kan dit kenmerk gebruiken om herhaalaanvragen voor het geneesmiddel te blokkeren of een waarschuwingen te tonen. De apotheek kan dit middels de volgende settings instellen:
- Blokkeer herhaalaanvraag bij afroepbaar=nee (CGM) - Deze medicatie kan in Medimo niet worden herhaald.
- Toon waarschuwing bij afroepbaar=nee dat apotheek standaard levert (CGM) - Medimo toont tijdens het bestellen dat de apotheek deze medicatie standaard levert en dus niet herhaald hoeft te worden door de zorg.
Meer informatie over het toevoegen van setting aan uw apotheek vindt u in dit artikel. Voorwaarden voor succesvolle werking
Voor een succesvolle verwerking moet er aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
- Cliënt moet in Medimo en CGM een correct BSN hebben
- CGM moet de koppeling hebben geactiveerd voor de apotheek
- Cliënt moet met een gevulde medicatielijst zijn opgenomen in de distributielijst in CGM
- Cliënt in CGM moet de markering 'digitale toedienregistratie' hebben en moet er gekozen zijn voor de juiste Medimo omgeving - Medimo of Medimo-GGZ).
- 'Import vanuit apotheeksysteem' moet bij de cliënt in Medimo op 'Ja' staan
- Import-user in Medimo moet voldoende permissies hebben - Dit regelt de Medimo helpdesk
- De medicatielijst van CGM moet actueel zijn
- De medicatie in CGM moet een WCIA-code hebben
- De WCIA-code moet overeenkomen met het toedienschema
- In het toedienschema moeten toedientijden zijn opgenomen - Behalve bij 'zonodig' medicatie.