Dit artikel beschrijft hoe de Pharmacom import koppeling werkt, welke foutmeldingen er kunnen optreden en hoe deze zijn op te lossen.
Pharmapartners dient de koppeling in Pharmacom te activeren alvorens de apotheek gebruik kan maken van de Pharmacom import koppeling. Hiervoor dient het 'Toestemmingsformulier TDR-webservice Medimo-Pharmacom' te worden gebruikt. Dit formulier zit in de bijlage van dit artikel en kunt ook downloaden vanuit uw apotheek entiteit.
Omschrijving
Het kunnen importeren van Medicatie wat in Pharmacom is opgenomen in de 'Aanschrijfbuffer' naar Medimo. Hierdoor kan de zorg medicatie aftekenen en herhalen zonder dat een arts deze handmatig hoeft in te voeren in Medimo. Deze koppeling wordt doorgaans gebruikt voor bijvoorbeeld thuiszorg of cliënten zonder-behandeling. De Pharmacom import-koppeling kan NIET worden gebruikt om cliëntmutaties door te voeren zoals een opname, ontslag of verhuizing.
Werking van de koppeling
Dit
hoofdstuk legt uit welk proces de koppeling doorloopt en wanneer Medimo
een mutatie doorvoert. Deze stappen zijn gevisualiseerd in onderstaande
afbeelding.
Hieronder wordt per stap een toelichting gegeven.
- Ophalen van medicatiegegevens
De
1e stap is het ophalen van de medicatiegegevens bij Pharmacom. Standaard doet Medimo dit automatisch van maandag t/m vrijdag om 13.30 en na 18.00. Naast de
automatische bevraging, kan een cliënt ook worden ingepland om direct te worden bevraagd met een klik op de knop 'AIS import inplannen'. Voor het bevragen van de cliënt bij Pharmacom gebruikt Medimo de volgende gegevens: - OC-code apotheek - Deze code wordt staat in Medimo in het veld 'Externe apotheekcode' bij de entiteit van de apotheek. Pharmacom controleert met deze code of de koppeling voor de apotheek is geactiveerd Is de koppeling NIET geactiveerd, dan wordt de toegang geweigerd en logt Medimo een foutmelding in de 'Log apotheekimport'.
- Import vanuit apotheeksysteem - ID - Dit is het Pharmacom mensnummer. Medimo gebruikt dit nummer om te bevragen bij Pharmacom. Is dit veld niet gevuld in Medimo, dan wordt het BSN van de cliënt gebruikt s de cliënt in Pharmacom niet bekend in het cluster van de apotheek, dan kunnen er geen medicatiegegevens worden opgehaald en logt Medimo een foutmelding in de 'Log apotheekimport'.
Als de cliënt wordt gevonden, dan gaat Pharmacom de volgende gegevens na: - Privacy-instelling van cliënt - Als de cliënt geen toestemming heeft gegeven voor het delen van gegevens, dan wordt de toegang door Pharmacom geweigerd en log Medimo een foutmelding in de 'log apotheek import'.
- eTDR-vinkje - Als de cliënt in Pharmacom geen 'eTDR-vinkje' heeft dan wordt de toegang door Pharmacom geweigerd en log Medimo een foutmelding in de 'log apotheek import'.
- Nagaan van Aanschrijfbuffer in Pharmacom
Medimo gaat na of de medicatie wat in de 'Aanschrijfbuffer' staat, verwerkt kan worden. Lukt dit niet, dan stopt Medimo met het verwerken van de medicatielijst en logt Medimo een foutmelding in de 'Log apotheekimport'. De Medicatie moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Het voorschrift moet een doseercode hebben
- Toedienschema moet overeenkomen met de doseercode - Medimo haalt het toedienschema voor de komende 4 weken op.
- Verschillen nagaan en muteren
De laatste stap is het nagaan van verschillen en aan de hand daarvan de medicatie in Medimo muteren.
Log apotheekimport
Alle verwerkingen (succesvol en vruchteloos) worden gelogd in de 'Log apotheekimport'. Deze log is inzichtelijk voor de apotheek en de functioneel applicatiebeheerder van de zorginstelling. Via het 'Zoeken in alles' veld kunt u navigeren naar de 'Log apotheekimport'.
Bent u een apotheekmedewerker? dan kan dit ook vanuit het hoofdmenu via Mijn apotheek > Apotheek import. Bent u functioneel applicatiebeheerder dan kan dit vanuit het hoofdmenu via Beheer > Logs > Apotheek import.
Medimo toont in deze tabel per cliënt de verwerking. Is de verwerking niet succesvol dan toont Medimo in de kolom 'Melding' wat de foutmelding is. Er wordt in de tabel alleen informatie getoond van de cliënt en een
eventuele foutmelding. De daadwerkelijk medicatiedata die Medimo ophaalt
bij Pharmacom is te vinden in de log 'Pharmacom webservices'. Deze log
is enkel beschikbaar voor de apotheek en de Medimo helpdesk.
Apotheek ziet in de 'Log apotheekimport' alleen de cliënten waarvan die
de apotheek is. De Functioneel applicatiebeheerder ziet alle cliënten
waarvoor wordt geïmporteerd, ongeacht wie de apotheek is van de cliënt.
Foutmeldingen
Als Medimo de gegevens niet kan verwerken, dan wordt er een foutmelding gelogd. Afhankelijk van de foutmelding dient de functioneel applicatiebeheerder of de apotheek actie te ondernemen. Nadat 1 van beide een aanpassing heeft gedaan dient opnieuw de medicatiegegevens te worden bevraagd bij Pharmacom. Dit proces moet worden herhaald totdat er geen foutmelding voor de cliënt wordt gelogd. De meest voorkomende foutmeldingen en hoe deze zijn op te lossen kunt u nagaan in het artikel
Pharmacom import foutmeldingen.
Settings voor apotheek
Standaard bevraagt Medimo van maandag t/m vrijdag 2x per dag, voor alle cliënten waarvoor de import aan staat, Pharmacom. De Apotheek kan settings toevoegen om dit te beperken of uit te zetten. Hiervoor zijn 2 settings beschikbaar:
AIS import webservice TDR alleen na 18.00
Medimo bevraagt Pharmacom van maandag t/m vrijdag alleen na 18.00 automatisch, niet om 13.30. Wel kan op elk gewenst moment handmatig de cliënt worden ingepland om bevraagt te worden bij Pharmacom.
AIS import webserivce TDR niet-automatisch
Medimo bevraagt Pharmacom NIET automatisch. Dit houdt in dat wekelijks (in verband met het ophalen van het toedienschema) en bij elke wijziging in Medicatie de cliënt handmatig moet worden ingepland om bevraagd te worden bij Pharmacom.
Voorwaarden
Voor een succesvolle verwerking moet er aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
- Cliënt moet in Medimo en Pharmacom een correct BSN hebben;
- Pharmapartners moet de koppeling hebben geactiveerd voor de apotheek in Pharmacom;
- Cliënt mag in Pharmacom GÉÉN privacy cliënt zijn;
- Cliënt moet in Pharmacom het 'eTDR-vinkje' hebben;
- 'Import vanuit apotheeksysteem' moet bij de cliënt in Medimo op 'Ja' staan;
- De juiste OC-code moet zijn gevuld in het veld 'Externe apotheekcode' bij de entiteit van de apotheek;
- Cliënt moet in Pharmacom een actieve 'Aanschrijfbuffer' hebben;
- De 'Aanschijfbuffer' van pharmacom moet actueel zijn;
- De medicatie in Pharmacom moet een landelijke doseercode hebben;
- De doseercode moet overeenkomen met het doseerschema;
- In het doseerschema moeten toedientijden zijn opgenomen (behalve bij 'zonodig' medicatie).