Actieplugins
Functioneel applicatiebeheerders kunnen
Actieplugins toevoegen. Met een actieplugin wordt, afhankelijk van het type plugin, automatisch een actie toegevoegd bij bijvoorbeeld een nieuwe opname of nieuw voorschrift. Ook kunnen parameters van de actieplugin worden ingesteld door de functioneel applicatie beheerder. Deze kan daarmee de plugin beter aan laten sluiten op de werkafspraken. Meer informatie over actieplugins vindt u in
dit artikel.
Actie handmatig toevoegen
Naast
de actieplugins, kunnen acties ook handmatig worden toegevoegd bij een cliënt. Dit doet u vanuit de Status. Daar wordt bovenin Acties weergegeven. Hiermee opent u de acties gekoppeld aan de cliënt. Deze worden aan u getoond in een pop-up. U ziet daarvan een voorbeeld in de afbeelding hieronder.
Vanuit hier kunt u de acties afhandelen een nieuwe acties toevoegen.
Nieuwe actie toevoegen
Om te starten met het toevoegen een nieuwe actie gebruikt u de knop Nieuwe toevoegen. Hiermee opent u een tweede pop-up waar u de actie kunt definiëren. In de afbeelding hieronder ziet u daarvan een voorbeeld.
In de pop-up stelt u de actie in en voegt u die toe met de knop Opslaan.
Toelichting velden nieuw actie
Voor een toelichting op de velden kunt u onderstaande hoofdstukken raadplegen.
Naam actie
Alle acties hebben een naam. U kunt zelf een naam verzinnen of een keuze maken uit voorgedefinieerde acties.
Voorschrift
U kunt een actie koppelen aan een voorschrift. Dit voorschrift wordt dan getoond aan de persoon de de actie afhandelt. In de afbeelding hieronder wordt daarvan een voorbeeld getoond.
Er zijn ook acties die niet specifiek gericht zijn op een voorschrift. Om die reden is dit veld optioneel.
Hier kunt u de actie toelichten. De tekst die u hier opgeeft wordt getoond als omschrijving bij degene die de actie afhandelt.
Verantwoordelijk
Dit is het type gebruiker dat verantwoordelijk is voor de actie. Deze gebruiker dient de actie af te handelen. Ook wordt de actie toegevoegd aan de actielijst van deze gebruikers. U kunt meerdere typen gebruikers selecteren die verantwoordelijk zijn.
Te voltooien voor
Elke actie heeft een te voltooien voor moment. Dit is de datum en tijd dat de actie afgehandeld moet zijn. Omdat elke actie dit moment heeft, is dit veld verplicht. Als de gebruiker die verantwoordelijk is de actie niet voor dit moment kan afhandelen, dan kan die de actie uitstellen.
Zichtbaar voor
Voor gebruikers die verantwoordelijk zijn, wordt de actie zichtbaar gemaakt. U kunt ook type gebruikers selecteren die niet verantwoordelijk zijn, maar wel de actie mogen inzien. Voor deze gebruikers geldt dat de actie niet wordt toegevoegd aan de actielijst (in tegenstelling tot de verantwoordelijke gebruikers), maar wel na te gaan is in de status van de cliënt.
Opties
Tot slot kunt u gebruik maken van een aantal extra opties. Hiermee kunt u bijvoorbeeld de betrokken informeren dat de actie is toegevoegd. Hieronder volgt per optie een toelichting:
- Privé - Acties zijn standaard zichtbaar per type gebruiker. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld waarnemers ook de actie inzien en waar nodig afhandelen. Indien gewenst kunt u de actie markeren als Privé hierdoor is de actie niet zichtbaar voor waarnemers.
- Informeer - Met de optie Informeer stuurt Medimo naar de betrokken gebruikers een notificatie dat de actie is toegevoegd. Deze notificatie wordt verzonden per e-mail. Voorwaarde voor het sturen van de mail is dat er veilig kan worden gemaild naar de gebruikers en die de berichtenoptie Acties hebben geactiveerd.
- Herhalen - Wilt u dat de actie terugkeert, vink dan de optie Herhalen aan. Hierdoor wordt er een veld toegevoegd aan de actie waar u het aantal dagen nadat de actie zicht moet herhalen, opgeeft.
- Herinner - Als de actie in de toekomst moet worden voltooid, dan kunt u Medimo een herinneringsmail laten sturen op de dag dat de actie voltooid moet zijn. Voorwaarde voor het sturen van de mail is dat er veilig kan worden gemaild naar de gebruikers en die de berichtenoptie Acties hebben geactiveerd.
Actielijst
In het hoofdmenu wordt de knop Actielijst weergegeven. Hiermee opent u een overzicht van actieve acties waarvoor u verantwoordelijk bent. In de afbeelding hieronder wordt daarvan een voorbeeld getoond.
Standaard
krijgt u de acties te zien van uw eigen cliënten die in de komende zeven dagen voltooid moeten worden. Met de filterknoppen die bovenin worden getoond kunt u het aantal dagen uitbreiden (of verkleinen) en acties inzien van cliënten waarvoor u waarneemt. Staan er geen acties open voor uw eigen cliënten, dan wordt bij het openen van uw actielijst direct de acties van cliënten waarvoor u waarneemt getoond.
U kunt klikken op de actie om deze te openen in de status van de cliënt. Vanuit daar kunt u de actie afhandelen, uitstellen of verwijderen.
Waarneming acties voor SSO OIDC
Standaard
wordt in het hoofdmenu in rode badges getoond hoeveel openstaande acties er voor uw eigen cliënten zijn. Wanneer men inlogt via single-sign-on (SSO), dan is men
mogelijk wel gerechtigd voor meerdere locaties, maar is het niet altijd
duidelijk wie uw eigen cliënten zijn. Om die reden wordt in
dit scherm direct de waarneming-variant getoond. Hierdoor ziet u alle acties voor alle cliënten waar u
permissies toe hebt.
Bovenstaande geldt voor gebruikers die via
OpenId-Connect inloggen zonder persoonlijke inlog. Voor gebruikers die
dit wel hebben (bijvoorbeeld voorschrijvers) of voor gebruikers via een
reguliere SSO inloggen geldt dit niet.
Automatische afhandeling acties meetwaarden
Wanneer één van de volgende acties, betreffende meetwaarden, zijn aangemaakt:
- Controle nierfunctie
- Controle kalium
- Controle natrium
Worden
die automatisch afgehandeld als er een betreffende
meetwaarde is ingevoerd of binnenkomt via een koppeling. In de
afhandeling wordt dan ook de meetwaarde vermeld. Als is ingesteld bij de
actie dat betrokkenen via een bericht op de hoogte gebracht moeten
worden, dan wordt dat ook uitgevoerd op het moment van binnenkomst van
de meetwaarde.
Er
zijn gebruikers die het gebruik van Medimo ondersteunen, bijvoorbeeld
functioneel applicatiebeheerders. Deze gebruikers hebben geen directe
zorgrelatie met de cliënt, maar behoeven wel toegang tot Medimo.
Dergelijke gebruikers worden in Medimo doorgaans onder een derde
entiteit aangemaakt. Gebruikers aangemaakt onder een derde entiteit
hebben ook toegang tot acties, mits zij permissies voor de cliënt
hebben. Hierdoor kan een functioneel applicatiebeheerder ondersteuning
bieden aan de gebruikers van Medimo. De actielijst in het hoofdmenu
wordt bij een derde gebruiker niet getoond. Deze gebruiker kan alleen de
acties inzien vanuit de status van de cliënt.