Voorschrijven
Voor wie
| Voorschrijvers
|
Categorie
| Voorschrijven
|
Medimo kan door een goede configuratie in het formularium het voorschrijven eenvoudig maken. Daarbij kan er automatisch worden omgezet van merk naar merkloos of andersom. In deze versie wordt duidelijker gemaakt of het middel dat in beeld is zélf in het formularium zit, of dat het wordt omgezet naar een middel in het formularium.
- Formularium - het betreffende middel zit in het formularium
- >> Formularium - het betreffende middel wordt omgezet naar iets dat in het formularium zit
- >> Aliasartikel - het betreffende middel wordt omgezet naar een ander middel (niet in formularium)
Bij verschuiven van een gift ook de eerstvolgende geplande gift tonen
In de vorige versie was de mogelijkheid tot het verschuiven van een gift terug gebracht. Vanaf deze versie wordt ook expliciet vermeld wat de datum van de eerstvolgende gift zou zijn.
Opiumwet
Voor wie
| Alle gebruikers
|
Categorie
| Opiumwet
|
Opiumwet-herhaalaanvragen van zorg door arts laten goedkeuren
In verband met de opiumwet is het van belang om de processen rondom opiumwet-middelen goed te organiseren. In Medimo zijn hier reeds meerdere instelmogelijkheden voor. Zo kunt u per locatie bepalen of de zorg een herhaalaanvraag mag doen voor opiumwet-middelen. Dat kunt u aanzetten, uitzetten, of afhankelijk per arts instellen. Vanaf deze versie is hier aanvullend op nog de mogelijkheid, dat áls de zorg het mag aanvragen, dat de arts deze aanvragen nog moet accorderen alvorens het naar de apotheek wordt doorgezet. Dat kan ingesteld worden voor de hele locatie bij: Onderhoud > Entiteiten beheren > Locaties beheren, optie 'Opiumwet herhalen'.
Wanneer deze optie ingesteld staat op 'Ja, zorg mag aanvragen, arts accordeert', dan krijgt de zorgmedewerker bij het aanvragen de waarschuwing dat de arts het middel nog moet accorderen. Zoals u zie in onderstaande afbeelding.
Vanuit het hoofdscherm krijgt de arts te zien dat er medicatievoorstellen te accorderen zijn. De opiumwet-herhaalaanvragen worden daar ook bij getoond. Ook in de medicatiestatus is een link zichtbaar dat er nog herhaalvoorstellen zijn goed te keuren. Tijdens het beoordelen van een opiumwet-herhaalaanvraag wordt een scherm zoals onderstaande afbeelding getoond.
Wanneer de arts de aanvraag goedkeurt, wordt hier een herhaalaanvraag doorgezet. Wanneer de arts de aanvraag afkeurt, dan wordt het voorstel verwijderd.
Bevestigen van levering opiaten
Wanneer er met voorraadbewaking gewerkt wordt t.b.v. de opiumwet in Medimo, is het extra belangrijk dat het aantal dat geleverd gaat worden door de apotheek juist is. Vanaf deze versie is het mogelijk voor de apotheek om als extra setting in te stellen dat alle opiumwet-leveringen geautoriseerd moeten worden. Dat is vergelijkbaar met het reguliere autoriseren van leveringen, maar dan specifiek voor opiaten aan te zetten. Hiermee kan de apotheek dan bevestigen wat er geleverd gaat worden. De apotheek kan dit instellen bij: Mijn apotheek > Apotheek beheren > Permissies. Daar kan gekozen worden voor een nieuwe setting 'Apotheek autoriseert bestellingen opiaten'.
In het autorisatie-dashboard komen de middelen die geautoriseerd moeten worden onder de categorie 'Herhaalaanvragen vandaag/morgen/later'. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van een autorisatie-dashboard. In dit voorbeeld staan middelen die geautoriseerd moeten onder de knop 'Herhaalaanvraag vandaag' (zie blauwe pijl in onderstaande afbeelding).
De apotheek kan dan zien wanneer de laatste levering geweest is, en/of beslissen het aantal aan te passen aan de werkafspraken. Wanneer de apotheek de aanvraag autoriseert wordt het aantal in de levering aangepast. Pas ná autorisatie zal er een EDIFACT naar de apotheek gestuurd worden voor de levering.
Retour sturen opiaten
Wanneer er met voorraadbewaking gewerkt wordt t.b.v. de opiumwet in Medimo, is het ook van belang dat de middelen die retour gestuurd worden naar de apotheek juist geadministreerd worden. Vanaf deze versie is het mogelijk voor de apotheek om als extra setting in te stellen dat de opiaten die niet meer gebruikt worden retour naar de apotheek gestuurd moeten worden. De apotheek kan dit instellen bij: Mijn apotheek > Apotheek beheren > Permissies. Daar kan gekozen worden voor een nieuwe setting 'Vraag opiaten retour te sturen bij overlijden/stoppen medicatie'.
Wanneer een cliënt medicatie niet meer gebruikt, of wanneer de cliënt overleden is, dan wordt er een actie aangemaakt voor de zorg. Direct bij overlijden van de cliënt of bij staken van medicatie na een vertraging van 30 minuten wordt de actie aangemaakt. De vertraging na staken is om de arts gelegenheid te geven om het middel te herstarten als het geen definitieve stop betreft maar bijvoorbeeld een stop- en een startopdracht. De actie zal direct omhoog komen bij het openen van het dossier van de cliënt en ziet eruit zoals onderstaande afbeelding.
Wanneer hier bevestigend op geantwoord wordt, wordt er automatisch een registratie in de voorraad gemaakt en wordt er een aanmelding gedaan dat de medicatie retour komt naar de apotheek.
In het autorisatie-dashboard krijgt de apotheek een extra optie voor de retourzendingen (zie blauwe pijl in onderstaande afbeelding).
Op deze wijze kan de apotheek in de gaten houden dat de medicatie retour komt. De apotheek kan aangeven of het aantal inderdaad retour gekomen is. Per retourlevering kan een opmerking worden geplaatst of het aantal worden aangepast. Onderstaande afbeelding een voorbeeld van een scherm waarbij de retourlevering kan worden bijgewerkt.
In de historie van de voorraad blijft zichtbaar wat er met de voorraad is gebeurd. Wanneer de voorraad niet of niet volledig retour komt naar de apotheek, dan blijft die voorraad op naam van de cliënt. In onderstaande afbeelding is dit de 1e regel.
Bestellen
Voor wie
| Zorgmedewerkers
|
Categorie
| Bestellen
|
Bij het bestellen van medicatie wordt voortaan een extra waarschuwing getoond indien het middel op de algemene bestellijst staat, zie onderstaande afbeelding.
Dit is slechts ter informatie, dat bestellen misschien niet nodig is.
Apotheek
Voor wie
| Apotheekmedewerkers
|
Categorie
| Algemeen
|
GDV-vergoeding 2023
Er is een aanpassing doorgevoerd i.v.m. nieuwe declaratie-systematiek. Door de NZA zijn nieuwe prestaties toegekend, die per medicatierol zijn in plaats van per medicatieregel. De declaratiesystematiek en de diverse overzichten zijn hier op aangepast. Het systeem houdt automatisch bij of de declaratie van voor 1-1-2023 is (oude systematiek) of ná 1-1-2023 (nieuwe systematiek). De werkwijze voor de apotheek is hierin onveranderd. Wel dient de apotheek (indien gewenst) nog de tarieven voor de nieuwe prestaties in te voeren. Wanneer de tarieven worden herberekend door bijvoorbeeld een CHA of Ncontrol, dan kunnen deze tarieven op 0 blijven staan.
Automatische bestelling nu de meest recente dosering
Wanneer een geneesmiddel op automatisch bestellen staat, dan is er geen directe koppeling tussen de levering en de dosering. Immers, een cliënt kan een geneesmiddel ook meerdere keren voorgeschreven hebben gekregen (bijv continu en zo nodig). Vanaf deze versie wordt de meest recente dosering meegestuurd bij een automatische bestelling.
Autorisatie herhaalaanvragen
Bij het autoriseren werden sinds de vorige versie automatisch alle nog te autoriseren opdrachten voor de betreffende cliënt getoond. Vanaf deze versie wordt er weer onderscheid gemaakt in de medicatieopdrachten enerzijds en herhaalaanvragen anderzijds.
Bij het autoriseren wordt in de lijst met nog te autoriseren cliënten voortaan een extra kolom getoond met de datum voor wanneer de mutatie of aanvraag is. De apotheek kan ook op deze datum sorteren. De sortering blijft bewaart bij de gebruiker voor de volgende keer dat hij/zij op deze pagina's is.
-afbeelding?-
Koppelingen
Voor wie
| Zorgorganisaties
|
Categorie
| Koppelingen
|
Omnicell koppeling
Omnicell is een geautomatiseerde kast om alleen geautoriseerde laatjes beschikbaar te maken. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het beheren van een werkvoorraad. Vanaf deze versie kan de koppeling naar Omnicell in gebruik genomen worden. Van alle registraties werkvoorraad in Medimo wordt een HL7-bericht naar de kast gestuurd. Daarmee weet de kast dat die cliënt dat middel gebruikt en is het gedurende 6 uur mogelijk om een onttrekking uit de kast te doen. De kast draagt zelf zorg voor de administratie en eventueel voorraadbeheer van de middelen. Momenteel is er nog geen terugkoppeling van de onttrekking naar Medimo toe.
Zamicom koppeling
In een eerdere versie was de koppeling van leveranties naar het ziekenhuisapotheeksysteem Zamicom al in gebruik genomen. Vanaf deze versie worden ook afdelingsbestellingen en werkvoorraad aanvragen mogelijk om naar Zamicom te sturen. Voor deze leveringen worden fictieve cliënten gebruikt op dezelfde wijze als dat met edifact-leveringen gebeurt. Hiertoe worden cliënten doorgestuurd met als naam de locatie, met geboortedatum 11-11-1911 en geslacht vrouw. De clientIds responderen met de ids van de afdelingen resp de locaties.
Plancare koppeling
Vanaf deze versie is het instelbaar of de tijdelijke afwezigheden uit Plancare genegeerd moeten worden. Indien u hier gebruik van wilt maken, kunt u dat kenbaar maken bij onze helpdesk. Vanaf dat moment kunnen/moeten tijdelijke afwezigheden handmatig in Medimo ingevoerd worden.
Vanaf deze versie is het instelbaar of de tijdelijke afwezigheden uit Pluriform genegeerd moeten worden. Indien u hier gebruik van wilt maken, kunt u dat kenbaar maken bij onze helpdesk. Vanaf dat moment kunnen/moeten tijdelijke afwezigheden handmatig in Medimo ingevoerd worden.
Overzichten
Voor wie
| Alle medewerkers
|
Categorie
| Overzichten
|
Ook deze versie zijn weer overzichten vernieuwd danwel uitgebreid.
Overzichten permissies
- Rechten per beveiligingsgroep (vernieuwd)
- Rechten per gebruiker (vernieuwd)
Opiumwet
- Overzicht opiumwet-voorraadwijzigingen vs verbruik (nieuw)
FPZ overzichten
- NSAID >60jr zonder maagbeschermer (vernieuwd)
- NSAID & SSRI/trazodon zonder maagbeschermer (vernieuwd)
- Opiaatgebruiker zonder laxans (vernieuwd)
- Nitraatgebruiker zonder bloedverdunner (vernieuwd)
- Nitraatgebruiker zonder cholesterolverlager (vernieuwd)
- Corticosteroidgebruiker zonder bisfosfonaat (vernieuwd)
- ACE-remmer icm AT2-antagonist (vernieuwd)
- Lis-diureticum icm thiazide-diureticum (vernieuwd)
- Clozapine icm stoppen met roken (nieuw)
- Clozapine icm antibioticum (nieuw)
Controlefoto's terug kunnen kijken vanuit report
Vanuit het overzicht 'Details controlefoto's' kan men nu ook de foto's terugkijken. Wanneer er meerdere foto's beschikbaar zijn, dan kunnen deze allemaal ingezien worden. Ook kan er ingezoomd worden voor meer details.
Applicatiebeheer
Voor wie
| Applicatiebeheerders
|
Categorie
| Algemeeen
|
Samenvoegen van cliënten i.p.v. vergeten
Applicatiebeheerders kunnen cliënten die dubbel in het systeem staan ontdubbelen. Tot vorige versies betekende dat, dat 1 van de 2 cliënten verwijderd werd uit het systeem. Vanaf deze versie wordt alle data van de cliënten samengevoegd. Daarmee blijft alle data van de cliënt behouden, dus ook oude historie van toedienregistratie en dergelijke.
Wanneer beide cliënten actuele medicatie hebben dient aangegeven te worden welke medicatie behouden blijft. De overige medicatieregels worden dan per direct gestopt (voor lopende regels) of geannuleerd (voor toekomstige regels).
Let op! Omdat alle data samengevoegd wordt, worden ook locatietoewijzingen samengevoegd. Wanneer u ook gebruik maakt van een HL7-koppeling moet u mogelijk nog bepalen welke locatietoewijzingen niet overeenkomen met het bronsysteem en deze waar nodig handmatig corrigeren. Afdeling altijd ELV/DBC/bijlocatie
Vanaf deze versie is het mogelijk om bij een afdeling in Medimo aan te geven dat locatietoewijzingen op deze afdeling áltijd van het type eerstelijns verblijf (ELV), diagnose behandelcombinatie (DBC) en/of bijlocatie moeten zijn. Dit kan gebruikt worden wanneer een koppeling van de cliëntgegevens hier geen ondersteuning in kan bieden. U kunt dit per afdeling instellen bij Onderhoud > Entiteiten beheren > Afdelingen beheren.
Let op! Wanneer een eventuele cliëntkoppeling wél wat roept over elv/dbc of hoofd/bijlocatie, dan wordt dat overrruled indien u 1 van deze opties aangezet heeft. Landelijk schakelpunt (LSP)
Het aanmaken van inschrijftokens voor het LSP kan voortaan in batches van maximaal 500 cliënten. Dat was voorheen 100.
Print verbeteringen
Het printen van de pagina's gaf in sommige browsers problemen of wisselend gedrag. Er zijn enkele verbeteringen doorgevoerd om meer controle te hebben hoe de pagina er op papier uit komt te zien.
In de vorige versie was aangekondigd dat het intake-formulier verplicht werd. Hoewel dit nog steeds het advies is, wordt dit op dit moment nog niet verplicht. Dit wordt doorgezet naar een volgende versie.