Handleiding Medimo helpcentrum

Handleiding Medimo helpcentrum

Medimo introduceert het Helpcentrum portaal. Met het Helpcentrum portaal is het volgende mogelijk voor functioneel applicatiebeheerders:
  1. Indienen, beantwoorden, opvolgen en sluiten van tickets;
  2. Raadplegen van de Kennisbank.
Het portaal is nu alleen toegankelijk voor functioneel beheerders. Gefaseerd krijgen verschillende typen gebruikers toegang tot het portaal. U wordt daar te zijner tijd over geïnformeerd.

Inlog

 
FAB-ers van zorgorganisaties kunnen middels een SSO vanuit Medimo het portaal benaderen. U vindt de link 'Helpcentrum' (rood omlijnd in onderstaande afbeelding) in het menu dat verschijnt wanneer u op het donkerblauwe poppetje rechts bovenin klikt wanneer u bent ingelogd in Medimo.   

Voorwaarden toegang tot Medimo portaal

Er zijn 3 voorwaarden om deze knop te kunnen zien:
  1. De gebruiker is lid van de FAB-beveiligingsgroep van het cluster.
  2. Het email domein van uw organisatie moet gekoppeld worden aan uw cluster.
    1. Toelichting voorwaarde 2: Het koppelen van email domeinen aan het cluster doet de Medimo Helpdesk. Op verzoek van de FAB-er kunnen er meerdere email domeinen aan een cluster worden gekoppeld.
  3. In het account van de gebruiker een e-mailadres met ditzelfde domein zijn gekoppeld.
    1. Toelichting voorwaarde 3: Het juiste e-mailadres is gekoppeld aan uw account. Dit kunt u controleren door op ‘gebruikers’ te klikken in het menu dat hierboven beschreven staat en uw eigen gebruiker op te zoeken.  Medimo toont een pagina waar onderstaande afbeelding (b) een voorbeeld van is.

    2. Wanneer het e-mailadres nomail@medimo.nl was en u past dit aan naar uw eigen e-mailadres dan is het aan te raden om direct alle berichten in de berichten tab op 'nee' te zetten.


Geen organisatie specifiek maildomein

Wanneer u geen organisatie specifiek maildomein heeft, bijvoorbeeld wanneer u gebruikt maakt van @gmail.nl, dan kunnen wij het domein niet autoriseren. De mailadressen moeten dan individueel geautoriseerd worden. Mocht dit voor u van toepassing zijn kan dit aangevraagd worden bij de helpdesk.

Beheer van meerdere organisaties

U kunt via ons portaal de tickets inzien van alle organisaties waar u bij betrokken bent. Uw account staat standaard onder één hoofdorganisatie. Daarnaast kan de Medimo helpdesk meerdere organisaties aan uw account toevoegen. U krijgt bij het inzien van bestaande tickets de mogelijkheid een filter aan te zetten op basis van een organisatie. Bij het aanmaken van een ticket zal u worden gevraagd de juiste organisatie te selecteren.

Uitfasering emailtickets

We zijn voornemend om tickets via de email uit te faseren. We zullen u op de hoogte houden van de voortgang, maar de komende maanden zullen tickets via de email in behandeling genomen blijven worden.

Oude tickets

Alleen openstaande tickets zijn gemigreerd vanuit ons oude ticketsysteem. We hebben geen mogelijkheid om afgesloten tickets naar het nieuwe portaal te migreren. Dit betekent concreet dat afgesloten tickets van voor februari 2022 niet zichtbaar zijn in het portaal.

Kennisbank

In het portaal vindt u ook een knop ‘Kennisbank’. We hebben alle informatie die onder de help in Medimo is te vinden overgezet. De komende tijd gaan we meer artikelen toevoegen en de huidige artikelen updaten. Voor eindgebruikers gaan we meer (korte) instructiefilmpjes maken en ook gaan we regelmatig webcasts publiceren die dieper zullen ingaan op een specifiek onderwerp. Zodra de SSO ook voor andere gebruikers beschikbaar komt kunnen zij hier gebruik van maken.

Bijlage Handleiding portaal

Wanneer u klikt op de SSO knop dan landt u op de startpagina van het Medimo portaal. Dit ziet er uit zoals onderstaande afbeelding:

Via de link 'Mijn omgeving' en via de tegel 'tickets' (beide rood omlijnd in bovenstaande afbeelding), landt u in 'Mijn omgeving'. Hier ziet u de tickets van u en van uw organisatie. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld daarvan.








 
Hieronder een korte beschrijving van wat u ziet in 'Mijn omgeving'.

Mijn tickets => Hier kunt u switchen tussen de tickets door ingediend en alle tickets van uw organisatie.
Openstaand => Hier is het mogelijk te switchen tussen tickets die openstaan, zijn afgesloten of op On Hold staan. On Hold zijn tickets waar wij op uw reactie wachten. Er is geen optie om alle statussen tegelijk te tonen.
Prioriteit => Op basis van ingevoerde parameters wordt een prioriteit aan uw ticket gegeven. Hier kunt u filteren op een bepaalde prioriteit.
All Channel  => Hier kunt u filteren op tickets die via een specifieke weg zijn ingediend zoals telefoon of het ticketportaal (web).
Ticket toevoegen => Via deze blauwe knop kunt een nieuw ticket indienen.

Ticket indienen

Wanneer u een nieuw ticket toevoegt komt u in het volgende scherm:

Hieronder een korte toelichten van de velden die u ziet.

CC’s => U kunt hier aangeven welke collega’s meegenomen moeten worden in deze mailwisseling.
Wat is uw functie => Het is de bedoeling dat contact met onze helpdesk altijd via de juiste persoon gaat. Geef hier aan wat uw functie is en het formulier zal weergeven of het ticket ingediend kan worden.
Type =>Hier geeft u aan wat voor soort ticket u wilt indienen.
  1. Vraag: Wanneer er een vraag is over Medimo of het gebruik/inrichten van Medimo, bijvoorbeeld: Hoe kan ik een gebruiker aanmaken?
  2. Service verzoek: Een serviceverzoek houdt in dat u graag wilt dat wij iets uitvoeren, bijvoorbeeld: Kan xxxx toegevoegd worden aan het zakelijk verband van onze zorgorganisatie.
  3. Wens (RFC): Ontbreekt er een functionaliteit uit Medimo of is er een verbetering mogelijk in onze bestaande diensten. Dan kunt u een wens indienen. Deze zal dan worden beoordeeld en afgewezen/geaccepteerd. U krijgt daar ook een terugkoppeling over.
  4. Bug: Wanneer de software niet doet wat wordt verwacht spreken we van een bug, bijvoorbeeld: wanneer ik op de status druk krijg ik een onbekende foutmelding.
 
Klant Naam => Mocht u meerdere organisaties beheren, dan kunt u hier aangeven voor welke organisatie u het ticket wilt indienen.
Impact => Geef hier aan op hoeveel medewerkers uw vraag van invloed is. Betreft het ticket een risico voor de cliëntveiligheid? Dan kunt u dat hier ook aangeven.
Urgentiefactor oplossing => Hoe dringend is uw vraag? Geef hier aan in wat voor tijdsframe een oplossing hiervoor nodig is. Deze optie gecombineerd met de impact zal uw ticket van een prioriteit voorzien.
Onderwerp => Beschrijf kort het onderwerp van uw ticket.
Beschrijving => Probeer hier zo uitgebreid mogelijk de reden van uw ticket te beschrijven. Een aantal punten om aan te denken zijn: Cliënt ID (Nooit NAW gegevens), wanneer het probleem zich precies heeft voorgedaan en bij welke gebruikers. Ook is het mogelijk om hier screenshots te plakken. Het is vaak handig om een screenshot te maken van het hele scherm. Vergeet hierbij niet om de NAW gegevens af te schermen.
Bestand bijvoegen => Hier kunt eventueel ondersteunende bestanden bijvoegen. Let wel op dat u geen privacygevoelige informatie deelt.
Is er sprake van een incident? => U kunt hier aangeven of uw ticket een incident betreft. Dit kan te maken hebben met zowel data- als cliëntveiligheid. Mocht u kiezen voor cliëntveiligheid dan komen er extra vragen naar voren:
Betreft het een ernstig cliëntveiligheidsincident? => Als uw antwoord hier ja is volgt er nog een extra vraag om deze classificatie toe te lichten. Een ernstig incident betreft elk incident wat rechtstreeks heeft of had kunnen leiden tot verslechtering van de gezondheid van de patiënt.

Cliëntgegevens

Omdat bij Medimo dataveiligheid voorop staat willen we zoals voorheen geen cliëntgegevens ontvangen in ons portaal. Dit komt omdat het ticketsysteem gebaseerd is op e-mails. Wij willen ten alle tijden voorkomen dat er onnodige e-mails worden verstuurd met cliëntgegevens er in. Indien er voor een verzoek of vraag toch gegevens gedeeld moeten worden kan dit altijd via een van de volgende middelen:
  1. Cliënt ID van Medimo, deze is te vinden in de URL van uw browser
    1. Voorbeeld: https://secure.medimo.nl/status/123456
  2. Het cliënt ID van een ECD/EPD
    1. Voorbeeld: ECD ID 123456
Alle andere vormen van identificatie die rechtstreeks terug te linken zijn naar een cliënt willen wij NIET ontvangen. Denk hierbij ook goed na over schermafbeeldingen en documenten. Ook deze mogen geen cliëntgegevens bevatten.











    • Related Articles

    • Handleiding Medicatiebewaking

      Medicatiebewaking verwijst naar het proces waarbij zorgverleners de medicatie van een patiënt monitoren en evalueren om de veiligheid en effectiviteit ervan te waarborgen. Dit omvat het identificeren van mogelijke interacties tussen geneesmiddelen, ...
    • Handleiding overzichten

      Vanaf versie 2022-2 is de manier waarop met overzichten wordt gewerkt gewijzigd. Reden hiervoor is een toenemende complexiteit in de overzichten. Vanaf versie 2022-2 zullen stap voor stap alle overzichten herzien worden. Basisuitgangspunt daarbij is ...
    • Handleiding Acties

      Een actie kan gezien worden als een todo lijst of een follow-up monitor. Acties kunnen medicatie-georiënteerd zijn, of juist niet medicatie-georiënteerd zijn. Bijvoorbeeld dat er nog een BSN controle uitgevoerd moet worden. Of BEM-monitor toevoegen ...
    • Vraag en antwoord Medimo gaat verder onder Enovation

      Nu Medimo onderdeel is geworden van Enovation ontstaat er natuurlijk veel vragen wat dit kan betekenen. Wat betekent deze overname voor mij als Medimo – klantenorganisatie? Bart Drost en Richard Lendfers blijven aan bij Medimo en zullen zich inzetten ...
    • Handleiding Zorg-ID

      Zorg-ID is een programma om te kunnen werken met een UZI-pas. Een UZI-pas is een door de overheid uitgegeven pas die gebruikt kan worden voor interactie met het Landelijk Schakelpunt (LSP). U kunt de UZI-pas ook gebruiken als inlogmethode voor ...