Dit artikel legt de functionaliteit van de Persoons herhaalmedicatie in
Medimo
toe. Dit is het bestellen van medicatie wat voorgeschreven is bij de cliënt. U kunt ook vanuit de toedienregistratie van de cliënt en vanuit de MedimoApp medicatie herhalen.
Kan ik vanuit de toedienregistratie medicatie bestellen? ![](https://static.zohocdn.com/zoho-desk-editor/static/images/file.png)
De term 'cliënt' is in Medimo instelbaar. Het kan zijn dat binnen uw zorgorganisatie een andere term gebruikt wordt zoals 'Bewoner' of 'Patiënt'.
Navigatie
Er zijn verschillende routes om Persoons herhaalmedicatie te bestellen. Doorgaans wordt dit met de knop 'Herhaal' vanuit de status van de cliënt gedaan. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van een status. Hierin wijst de groene pijl naar de betreffende knop.
Na het klikken op de knop 'Herhaal' toont Medimo een bestellijst. Onderstaande afbeelding is daarvan een voorbeeld.
Instructies
In
de bestellijst kunt u per geneesmiddel en per cliënt een aantal opgeven
wat u wilt bestellen. Volg onderstaande instructies om een
bestelling te plaatsten.
Klik in het veld achter het geneesmiddel wat u wilt bestellen voor de cliënt.
Medimo
opent een modal waar u het aantal kunt opgeven en de recente leveringen
kunt nagaan. Onderstaande afbeelding is daarvan een voorbeeld.
Geef het gewenste aantal op.
Door
te klikken op de link van de recente levering(zie groene pijl in
bovenstaand afbeelding), herhaalt u die bestelling. Optioneel kunt u in
het veld 'Bijzonderheden' een opmerking toevoegen.
Klik op de knop 'OK'.
Medimo sluit de modal en toont de bestellijst. Herhaal bovenstaande stappen voor elk geneesmiddel wat u wilt bestellen.
Controleer de 'Lever svp per' datum.
Medimo
heeft standaard een 'Lever svp per' datum ingevuld. Deze datum wordt
berekend conform de werkafspraken. Wilt u hiervan afwijken dan kunt u
deze datum aanpassen.
Klik op de knop 'Bestellen'.
Medimo stuurt de bestelling naar de apotheek en toont het 'Aanvragen (herhaal)medicatie menu'.
Historie
Alle herhaalaanvragen die voor de cliënt zijn gedaan kunt u
terugvinden in de medicatiehistorie van de cliënt. Deze vindt u bij het
tabblad leveringen en zijn te herkennen aan de tekst 'Herhaal' (zie groene pijl in onderstaande afbeelding).
Inrichting
Dit
hoofdstuk legt uit wat er moet zijn ingericht om te kunnen bestellen
voor de werkvoorraad in Medimo dit betreft onderstaande punten:
- Permissies - Gebruikers die gaan onttrekken uit de werkvoorraad moeten in het bezit zijn van de permissies:
- 'Bestel herhaalmedicatie'
- 'Bekijk medicatie'
Berichten stroom
Medimo
stuurt (afhankelijk van de inrichting) na aanleiding van een bestelling
verschillende berichten. Dit zijn e-mail berichten en EDIFACT. EDIFACT
wordt verstuurd naar de apotheek mits voldaan wordt aan de voorwaarden.
Voor meer informatie over het EDIFACT verkeer kan artikel worden
geraadpleegd. E-mail wordt verstuurd naar elke gebruiker die de
permissie 'Ontvang email over registratie werkvoorraad werkvoorraad'.
Meldingen
Medimo kan (ter info) meldingen tonen tijdens het invoeren van de bestelling. Hieronder worden deze meldingen toegelicht.
"Let op! Reeds besteld voor datum (aantal)"
Dit geneesmiddel is al besteld en deze bestelling moet nog geleverd worden. Medimo toont deze melding om te voorkomen dat er dubbele bestellingen binnen komen bij de apotheek.
"Let op! Deze bestelling moet worden goedgekeurd door de arts."
Dit
geneesmiddel kunt u niet direct bestellen bij de apotheek. U doet
hiermee een 'herhaalvoorstel' die een arts moet accorderen voordat de
bestelling van dit geneesmiddel naar de apotheek wordt gestuurd.
"De bewoner is momenteel niet actief, u kunt daarom niks aanvragen."
De cliënt is tijdelijk afwezig. Pas als de tijdelijke afwezigheid is beëindigd kunt u medicatie voor de cliënt bestellen.
"Aanvragen van opiaten is niet toegestaan. Bestellen is nu niet mogelijk."
U mag voor deze cliënt geen opiaten bestellen.
"Aanvragen van sedativa is niet toegestaan. Bestellen is nu niet mogelijk."
U mag voor deze cliënt geen sedativa bestellen.