Voorschrijven
Voor wie Voorschrijvers
Categorie Voorschrijven
Aanvullende wensen poliklinisch recept
Bij het maken van een
poliklinisch recept (verstrekkingsverzoek) kan het wenselijk zijn om een aantal zaken met de apotheek te communiceren. Bijvoorbeeld of de middelen bezorgd moeten worden, of dat het middel liever niet in de medicijnrol (gds) opgenomen moet worden. Binnen de landelijke afspraken medicatieproces worden dit 'aanvullende wensen' genoemd. In deze versie introduceren we deze werkwijze in het vooruitlopen op medicatieproces 9. De mogelijkheden die hiervoor landelijk zijn afgesproken zijn:
- Spoed
- S.v.p. bezorgen
- S.v.p. NIET opnemen in GDS
De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van het maken van een poliklinisch recept. De blauwe pijl wijst naar het veld om de additionele wensen op te geven.
Deze additionele wensen worden per regel opgeslagen en in LSP-, edifact-, fax- en printrecepten gecommuniceerd naar de apotheek.
Medicatievoorstel ingevoerd door
Bij het beoordelen van of een medicatievoorstel goedgekeurd moet worden, is het handig te weten wie het medicatievoorstel heeft ingevoerd. Vanaf deze versie wordt dit in een aparte kolom getoond. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld.
Wijzigen doseerinterval bij bestaande regel
Wanneer een doseerinterval gewijzigd wordt van bijv 1x per 4 weken naar 1x per maand, dan kan het zijn dat een middel dat met een lang interval gegeven moet worden, onbedoeld kort op elkaar op de toedienlijst belandt. Om deze reden was het niet mogelijk om bij een bestaande dosering het doseerinterval te wijzigen naar een ander tijdsinterval. Deze functionaliteit is in de afgelopen versies onbedoeld vervallen, maar wordt met deze versie weer hersteld. Wanneer het doseerinterval toch moet wijzigen, dan kan men het middel stoppen en op de (bewust) gewenste datum opnieuw voorschrijven/starten.
Standaard eenheid meetwaarde
Bij het handmatig invoeren van een meetwaarde, wordt vanaf deze versie de standaard eenheid vanuit de NHG-meetwaardetabel gevuld. Het is wel gewoon mogelijk om deze eenheid te wijzigen.
Gluten-intolerantie (reeds uitgeleverd)
In de G-standaard is de contraindicatie coeliakie komen te vervallen. Indien men wil bewaken of een middel gluten bevat kan men nu ook kiezen om de groep 'Gluten-tarwezetmeel+zetmeel-soort-onbekend' als
allergie in te voeren. Voorheen was het niet mogelijk om deze groep te kiezen. Wanneer men op stofnaam voorschrijft bewaakt Medimo op alle mogelijke handelsproducten. Indien minstens 1 van deze handelsproducten gluten bevat, dan zal hier een signaal voor getoond worden.
Uitgifteschema overzicht
In de medicatiestatus kunt u met een druk op de 'capsule' de weergave wijzigen. In 1 van de weergaves wordt een overzicht van kenmerken van de middelen getoond. Vanaf deze versie wordt in dit overzicht van kenmerken ook getoond of er een uitgifteschema actief is voor het betreffende middel. De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van de betreffende weergave. De blauwe pijl wijst naar het icoon voor het uitgifteschema.
Dag van week tonen
Vanaf deze versie wordt de dag van de week getoond bij het voorschrijven van schema's en handmatig schema's. Dit om meer inzicht en gevoel te hebben bij de data.
Apotheek-import
Voor wie Organisaties met apotheek-import, waar medicatiedossier uit standsapotheek leidend is
Categorie Voorschrijven
Vanaf versie 2024-2 wordt het werken met intakeformulieren voor apotheekimport verplicht. In deze versie (2024-1) worden aanpassingen gedaan om de module geschikt te maken voor alle situaties. Het is vanaf versie 2024-1 niet meer mogelijk om nieuwe locaties aan te maken waarbij er wordt gekozen voor de ‘default blokkade’ of ‘default geen blokkade’ van versie van de importmodule. De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van de geactiveerde modules van een locatie entiteit waarbij de importopties worden getoond. De rode pijlen wijzen naar de opties die komen te vervallen.
Bij livegang van versie 2024-2 worden alle locaties waar de import aan staat met ‘default blokkade’ of ‘default geen blokkade’ omgezet naar de versie met het intakeformulier. In de bovenstaande afbeelding geven de rode pijlen aan welke opties komen te vervallen. Deze opties worden in versie 2024-2 omgezet naar 'Apotheek import (intakeformulier)'. Dit is de optie waar de groene pijl naar wijst.
Bij cliënten waarbij de import aan stond op dat moment zal de import gewoon doorlopen. Bij nieuwe cliënten moet het intakeformulier worden ingevuld.
Om uw organisatie hier op voor te breiden adviseren we om (stapsgewijs) al zoveel mogelijk locaties om te zetten naar de intakeformulier-variant. Raadpleeg de onderstaande artikelen voor meer informatie over het intakeformulier medicatie-import:
- Actie intakeformulier medicatie-import
- Inrichten opt-in/Intakeformulier medicatie import
Er bestaan 2 versies van de import waarbij er met een intakeformulier werd gewerkt. De werking van deze versies verschilden nauwelijks van elkaar en dezelfde vragen staan in het formulier. In deze versie wordt daarom de 'intake + opt-in' uitgefaseerd en automatisch vervangen door de ‘intake’ variant. De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van het module overzicht van een locatie entiteit waarbij de huidige import opties worden getoond. De rode pijl wijst naar de optie die komt te vervallen. Deze optie wordt vervangen door de optie waarde groene pijl naar wijst.
Ook in de 'intake' variant wordt om toestemming gevraagd.
Gebruikers kunnen ook altijd zelf intakeformulieren aanmaken via 'acties'. Wanneer een dergelijke actie/intakeformulier wordt afgehandeld, maar de cliënt momenteel niet op een locatie verblijft waar met import wordt gewerkt, dan wordt vanaf deze versie het intakeformulier genegeerd en gesloten. De gebruiker ontvangt hierover een foutmelding.
Het advies van Medimo is om gescheiden locaties te hanteren voor cliënten met-behandeling en cliënten zonder-behandeling. Vrijwel alle cliëntkoppelingen vanuit ECD's of basisadministraties bieden hier mogelijkheden voor. Mocht dit om wat voor reden dan ook toch niet mogelijk zijn, dan is het vanaf deze versie mogelijk om een extra vraag te gebruiken in het intakeformulier om onderscheid door de zorgmedewerker te laten maken. Per locatie kunt u dit instellen bij Onderhoud > Entiteiten > Modules beheren, of vanuit onderhoud locaties door te klikken naar de module.
De extra vraag die de zorgmedewerkers dan moeten beantwoorden luidt: 'Wie is er verantwoordelijk voor de medicatiebehandeling?'. Mogelijke antwoorden zijn:
- De eigen huisarts van de cliënt - Wordt hiervoor gekozen, dan kan men door met beantwoorden van het intakeformulier. Het betreft een apotheek-import-cliënt.
- De voorschrijver van zorgorganisatie - Wordt hiervoor gekozen, dan stopt het intakeformulier. Het betreft dan géén apotheek-import-cliënt, maar een closed-loop-cliënt.
De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van het intakeformulier waarbij de extra vraag wordt gesteld.
Tag apotheek-import
Tot voor deze versie was de tag 'IMPORT' alleen zichtbaar wanneer de cliënt op dit moment een 'importcliënt' is. Vanaf deze versie wordt de tag altijd getoond wanneer de importmodule aan staat op de locatie van de cliënt. Wanneer de import aan staat bij de cliënt, is de tag blauw van kleur (net zoals nu). Staat deze uit dan kleurt de tag oranje.
Door op de tag 'IMPORT' te klikken wordt sinds de vorige versie een pop-up getoond met extra informatie over de apotheekimport. In deze pop-up is sinds deze versie een knop toegevoegd om direct een nieuw intakeformulier toe te voegen voor de betreffende cliënt. Dit kan gebruikt worden als men een invoerfout heeft gemaakt of wanneer de situatie voor de cliënt wijzigt, zonder dat hiervoor een heropname of een verhuizing plaatsvindt. De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van de pop-up. De blauwe pijl wijst naar de knop om een nieuw intakeformulier te openen.
Logs van apotheek-import direct doorklikbaar
In de popup van de apotheek-import is het sinds vorige versie ook mogelijk om de historie van het inlezen van de medicatie in te zien. Vanaf deze versie wordt het mogelijk voor de apotheek om direct door te klikken naar de data-weergave van het inlezen. Hier is dan letterlijk de informatie uit het apotheek-systeem in te zien en mogelijke bijbehorende foutmeldingen.
Wanneer intakeformulieren genegeerd worden en niet afgehandeld worden, dan is het mogelijk dat een cliënt nooit op apotheek-import wordt gezet en dat men medicatie toedient op basis van mogelijk verouderde lijsten. Medimo toont hiervoor reeds waarschuwingen in het scherm en zal ook automatisch het intakeformulier tonen. Mocht alsnog het intakeformulier genegeerd worden, dan wordt na minimaal 72 uur alle medicatie gestopt. Dit controleproces draait in de nacht en alleen op werkdagen om geen problemen in het weekend te introduceren.
Wanneer intakeformulieren na 30 dagen nog steeds niet afgehandeld zijn, dan worden deze automatisch verwijderd. Kennelijk zijn deze niet nodig.
Apotheek
Voor wie Apotheekmedewerkers
Categorie Algemeen
Bij substitutie kan gekozen worden voor direct of per eerstvolgende rol/weekwissel. In geval van direct wordt nu ook bedoeld de eerstvolgende gift. Wanneer vandaag een doseerdag is, dan zal de substitutie per 'nu' doorgevoerd worden. Wanneer vandaag géén doseerdag is, dan zal de substitutie per de eerstvolgende doseerdag om 00:00u plaatsvinden.
Als er een uitgifteschema is voor de cliënt, dan wordt met eerstvolgende rol/weekwissel ook bedoeld het einde van de uitgiftes voor zover die nu al klaarstaan voor de cliënt.
Wanneer er een uitgifteschema is voor een middel dat gesubstitueerd wordt, dan wordt het uitgifteschema ook mee omgezet vanaf deze versie.
Sinds langere tijd is een substitutie geen wijziging van een medicatieopracht, maar een stop van middel A met een start van middel B. Dat is vanwege architectuurkeuzes i.r.t. het medicatieproces. Hierdoor moet de apotheek voor 1 substitutie echter 2 medicatieopdrachten goedkeuren. Vanaf deze versie wordt de stop-opdracht onderdrukt voor autorisatie. De apotheek hoeft nu alleen nog maar de start/substitutieopdracht te autoriseren.
Middel op de algemene bestellijst
Tijdens autoriseren wordt vanaf deze versie een extra waarschuwing getoond dat een middel ook op de algemene bestellijst staat. De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van het onderste deel van het autorisatie dashboard. De blauwe pijl wijst naar de betreffende waarschuwing.
Het is dan -afhankelijk van de werkafspraken met de zorgorganisatie- mogelijk niet nodig om op cliëntniveau een levering te doen. De apotheekmedewerker kan hierdoor hierop inspelen.
Medicatieopdracht bij digitaal nakijken kunnen afkeuren en terugzetten naar autoriseren
In bepaalde situaties kan het wenselijk zijn om bij het digitaal nakijken een opdracht 'terug' te kunnen zetten naar de assistent(e) voor autorisatie. Bijvoorbeeld omdat een bepaald medicatiebewakingssignaal niet juist is afgehandeld, er nog iemand gebeld of enig andere actie nog gedaan moet worden. Vanaf deze versie wordt dit mogelijk met de rode knop 'Afkeuren'. Deze knop wordt onder de leverinformatie getoond in het digitaal nakijken dashboard. De onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld. De blauwe pijl wijst naar de betreffende knop.
De apotheker kan hierbij een opmerking plaatsen. Dit wordt ingevuld door een extra type wachtstand met een rood uitroepteken ipv een blauwe. Dit komt overeen met de onderstaande afbeelding.
Verder werkt het vergelijkbaar aan een reguliere wachtstand. Men kan hier extra opmerkingen in plaatsen. Na afhandeling kan de medicatieopdracht wederom geautoriseerd worden en wordt de opmerking als waarschuwing getoond in het autorisatie dashboard. De onderstaande afbeelding is daarvan een voorbeeld. De blauwe pijl wijst naar de betreffende waarschuwing.
Na het autoriseren dient de opdracht door de apotheker digitaal te worden nagekeken.
Termijn autorisatielijsten
Autorisatielijsten worden regelmatig gebruikt als periodieke reviewlijst, of als recept voor leveringen die op de lijst staan. Standaard staat de periode op 90 dagen, maar in sommige gevallen is een andere periode wenselijk. Vanaf deze versie kan een andere eigen termijn gekozen worden.
Overzichten
Voor wie Alle gebruikers
Categorie Overzichten
Kamernummer op overzichten
In voorkomende gevallen kan het handig zijn om niet alleen locatie en afdeling/teamnaam op de overzichten te tonen, maar ook een kamernummer indien dit van toepassing is voor uw organisatie. Vanaf deze versie komen de kamernummers automatisch in de cliëntoverzichten erbij indien er al een locatie en afdeling/teamnaam op het overzicht stond.
Medimo-cliënt-id
In voorkomende gevallen kan het tevens handig zijn om over het Medimo-cliënt-id te kunnen beschikken. Bijvoorbeeld om eigen rapportages of kruislijsten te maken. Het voegt visueel echter niet zoveel toe aan de overzichten. Vanaf deze versie worden de Medimo-cliënt-ids wel geëxporteerd indien u het overzicht naar csv/excel haalt.
Switchen van cluster
Een aantal overzichten worden veelvuldig over verschillende clusters gebruikt. Bijvoorbeeld het zoeken naar gebruikers van een bepaald geneesmiddel. Vanaf deze versie wordt het gebruik van deze specifieke overzichten verbeterd. Wanneer men switcht vanuit een dergelijk overzicht, dan zal het overzicht direct worden vervaardigd indien het nog niet bestaat.
Koppelingen
Voor wie Zorgorganisaties met koppelingen
Categorie OpenIdConnect
Koppelingen algemeen
Onder de motorkap zijn enkele algemene zaken aangepast. Als het goed is zonder impact voor u, maar u wordt verzocht koppelingen deze versie extra te testen. Met name wanneer u koppelingen heeft naar meerdere omgevingen in Medimo.
Single sign-on OpenIdConnect Azure AD/Entra
Vanaf deze versie wordt een ander type token gebruikt, waardoor meer opties beschikbaar komen. Zo kan men in Azure extra claims doorsturen zoals een emailadres, en wordt het ook mogelijk om securitygroup namen door te sturen vanuit Azure in plaats van moeilijke codes. Normaal gesproken heeft dit geen direct effect op bestaande koppelingen, maar u wordt verzocht de OpenIdConnect koppelingen deze versie extra goed te testen.
OpenIdConnect rechten voor individuele gebruikers
Standaard worden in de single sign-on oplossingen middels OpenIdConnect voor individuele gebruikers gebruik gemaakt van de permissies die deze gebruikers hebben ingesteld gekregen in Medimo. Vanaf deze versie wordt het ook mogelijk om voor individuele gebruikers de rechten te overschrijven met de rechten uit de bronapplicatie (identity-provider). Deze optie kan in het het koppelvlak ingesteld worden en is alleen bruikbaar in combinatie met een OpenIdConnect-koppeling op basis van beveiligingsgroepen.
OpenIdConnect gebruikers beperken tot 1 cliënt
Bij het gebruik van OpenIdConnect op basis van beveiligingsgroepen kan het wenselijk zijn om voor bepaalde groepen de toegang te limiteren tot een enkelvoudige cliënt. Bijvoorbeeld voor een groep dagbesteding, waarbij je zelf de permissies wilt instellen. Hiertoe kan vanaf nu in de koppelvlaktabel een groep aangevinkt worden als een groep waarvoor deze beperking van toepassing is. De onderstaande afbeelding is daarvan een voorbeeld. De blauwe pijl wijst naar de betreffende optie.
Indien een gebruiker via de single sign-on inlogt, èn lid is van 1 of meer groepen die deze beperking kennen, dan wordt de gebruiker beperkt in de rechten tot die ene cliënt. Indien er op dat moment geen cliënt bekend is, zal de gebruiker niet kunnen inloggen.
ELV- en DBC-legitimaties uit HL7-bericht verwerken Caress
Vanaf deze versie is het mogelijk om de ELV- en DBC-legitimaties over te nemen uit de HL7-ADT-koppeling met Caress. Als een cliënt een ELV- en/of DBC-legitimatie in Caress heeft, wordt deze overgenomen in een aparte toewijzing in Medimo. Deze ELV- en DBC-toewijzingen worden getoond bij de locatietoewijzingen van de cliënt en zijn er alleen om de periode van ELV of de DBC te administreren. Deze toewijzingen zijn nooit hoofdtoewijzingen en bepalen nooit of een cliënt actief is of niet. Voor de ELV- en DBC-toewijzingen worden 'fictieve' ELV- en DBC-afdelingen gebruikt die u niet hoeft aan te maken en daardoor niet worden getoond in uw lijst van afdelingentiteiten.
Om hiervan gebruik te kunnen maken, moeten de NAW-opties 'ELV-legitimaties overnemen' / 'DBC-legitimaties overnemen' worden geactiveerd. Deze NAW-opties worden getoond in het koppelvlak en kunnen door de Medimo helpdesk voor u worden geactiveerd. Voor gebruik en beheer van ELV / DBC in Caress kunt u de documentatie van Pink raadplegen.
Overig
Medicatieaanvraag
Verschillende checks zijn verbeterd in de medicatieaanvraag. Ongewoon grote aanvragen worden nu geblokkeerd. Ook is het nu mogelijk om ook decimalen in de aanvraag door te geven. Dit is van belang voor medicatie die bijv per 2,5 ml of per 7,5 g verstrekt moeten worden.
In de aanvraag voor de werkvoorraad op naam zat een minimum van 1. Dit minimum is nu vervallen. Wanneer er geen aantal of een aantal van 0 op de werkvoorraad-assortimentslijst is opgenomen, dan is het middel niet aanvraagbaar.
Indien er een herhaalaanvraag gedaan wordt voor een opiaat, en deze na 30 dagen nog niet goedgekeurd is, komt deze automatisch te vervallen. Wanneer een middel inmiddels niet meer gebruikt wordt, kan deze ook niet meer goedgekeurd worden door de voorschrijver.
Er is altijd al een verschil tussen of men een actie kan zien, en of men de beoogd afhandelaar (verantwoordelijke) van een actie is. Op dit moment wordt voor iedereen die de actie kan zien een actie getoond indien deze moet op-poppen. Vanaf deze versie wordt dit alleen gedaan voor acties waarvoor men de beoogd afhandelaar is én de actie moet op-poppen.
Navigatie verbeteringen
Wanneer een gebruiker een keuze moet maken uit afdelingen/teams en de gebruiker heeft maar toegang tot 1 afdeling/team, dan wordt deze vanaf nu automatisch gekozen.
Bij de keuze van een cliënt zijn de breadcrumbs verbeterd. Ook kan het aantal resultaten in het zoeken naar de cliënt beter ingesteld worden.
Voorraadbestelregel
Wanneer een bestelling wordt geautoriseerd door een apotheek, en daarbij wordt aangegeven dat het aantal naar 0 gewijzigd wordt, dan komt vanaf deze versie ook automatisch de bestelregel te vervallen.
Releasedatum
Versie 2024-1 wordt dinsdag 27-02-2024 om 23:00 uitgerold.
Medisch Hulpmiddel
Medimo automatiseert het geneesmiddelproces zodat er minder fouten worden gemaakt. Het product omvat functionaliteit zoals het elektronisch voorschrijven, het uitvoeren van medicatiebewaking en het uitvoeren van elektronische toedienregistratie en is als zodanig een medisch hulpmiddel. Medimo wordt in Nederland op de markt gebracht door Enovation Medimo, Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC De Bilt. Enovation Medimo is gecertificeerd onder ISO 27.001 en NEN 7510. Medimo voldoet aan de Medical Device Regulation (MDR, klasse I). Dit document behoort tot de gebruikershandleiding van versie: 2024-4, productiedatum: 01-10-2024